-
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Roboton.io: Virtual Robot Competitions
Roboton is een virtueel robot-competitie platform: ontwerpen, programmeren en simuleren van robots. Bouw een Sumo robot, een lijnvolgende robot of een omgekeerde slinger.
WebsiteLeerkracht -
Visnos: Maak je eigen wiskundige afbeeldingen
Website om makkelijk wiskundige afbeeldingen te genereren.
Als je deze afbeeldingen gebruikt in materiaal dat je wil delen, op KlasCement bv., vermeld je best de website waarmee het gemaakt is.
WebsitePedagogisch begeleider, Ander -
Walter Fendt: Apps over astronomie
Website van Walter Fendt met apps over astronomie vertaald in het Nederlands:
- hemelpolen;
- schijnbare beweging van een ster.
WebsiteAndere functie -
Desmos: Online grafische rekenmachine
Desmos is een online te gebruiken grafische rekenmachine. Hiermee kan je de invloed van het wijzigen van coëfficiënten goed laten zien. Ook is Desmos goed te gebruiken om grafieken bij opgaven te maken via Alt-PrntScrn en dan een beetje …
WebsiteLeerkracht -
ExploreLearning
ExploreLearning – online simulations and experience Math & Science with Gizmos.
Deze Engelstalige site bevat 450 hoog interactieve online simulaties voor verschillende graden: wiskunde en wetenschappen (aardrijkskunde, de ruimte, biologie, …
WebsiteLeerkracht, Preventieadviseur, … -
Cubetest: Ruimtelijk denken oefenen
Deze toepassing zet leerlingen ruimtelijk aan het denken. Ze krijgen telkens een kubus die ze moeten draaien en keren zodat ze met één van de vier gelijkaardige oplossingen overeen komen. Men kan de moeilijkheidsgraad en het uitzicht …
WebsiteSchool/onderwijs -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie -
31. Online rekenspelen voor de B-stroom: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Voor leerlingen van de 1ste graad BSO is het een verademing om op een speelse manier bezig te zijn met wiskunde. Variatie in werkvorm is erg belangrijk voor leerlingen uit de B-stroom. Differentiëren is niet alleen leerlingen die …ArtikelDirectie -
VVIDget: Krachtige grafiekenbouwer
Dit programma is niet bedoeld om eenvoudige of snelle grafieken te maken. Het is een krachtige en veelzijdige grafiekenbouwer die onafhankelijk van een toepassing werkt. Je kan er heel veel soorten grafieken mee maken. Er bestaan (betalende) …
WebsiteLeerkracht, Directie