-
Leer programmeren met Flappy Bird
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Angry Birds
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks creëer je een wereld waarin je een racespel kan spelen met de Angry Birds figuren. De lessenreeks bouwt op in moeilijkheid.
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Leer programmeren met Anna en Elsa uit Frozen
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Robomind en Structorizer: Leren programmeren
Twee parallelle leerwerkboekjes over programmeren in de tweede graad is het resultaat van een bachelorproef aan de Arteveldehogeschool. Het ene boekje gebruikt het programma Scratch, het andere boekje gebruikt de programma's Robomind en …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
mBlock: Programmeren
mBlock is een grafische programmeeromgeving, gebaseerd op Scratch 2.0.
Creëer ermee een interactief verhaal, spel of animatie.App of software (3)Leerkracht -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Tynker: Coderen voor kinderen
Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een eigen spel te programmeren en te creëren. Bovendien is het didactisch toegankelijk om kinderen het programmeren aan te leren.
App of software (4)Leerkracht -
Muizen vangen: Spel maken met Scratch
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch. Met deze opdracht moet de kat muizen vangen. Het is een techniek die in heel wat andere spelletjes gebruikt kan worden.
Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht -
Kodu Game Lab: Demonstratie van de mogelijkheden
Kodu Game Lab is een spel waarbij niet het spelen maar het creëren van games centraal staat. Met Kodu Game Lab ontwerp je je eigen spelwereld en spelregels. De leerlingen leren op een visuele manier hoe ze hun spelwereld en spelfiguren …
VideoSchool/onderwijs -
Leerlingenfiche Kodu Game Lab: Aftelklok maken
Met behulp van deze leerlingenfiche kunnen leerlingen zelfstandig een Kodu Game Lab spelletje programmeren met de visuele code-taal van Kodu.
In het spel is het de bedoeling dat Kodu wordt geprogrammeerd om een punt te scoren per opgegeten …
Downloadbaar lesmateriaal (8)School/onderwijs -
LEGO Education MINDSTORMS: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (11)