-
Opdrachtkaart Scratch Junior: Onder water
Een oefenfiche om te leren programmeren met Scratch Junior.
De opdrachten zijn:
- Kies een figuur en kies de achtergrond;
- Laat de vis zwemmen in het water;
- Start het programma;
- Voeg een tweede figuur toe;
- Laat een krab verdwijnen en …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Programkids: Programmeren in het lager onderwijs
Op deze website vind je heel wat info over het leren programmeren in de lagere school. Je vindt er een lijst van toepassingen (software, apps en sites) die je kan gebruiken in de klas.
Op de site kan je ook heel wat lesfiches downloaden. In deze …
Website (11)Student (lerarenopleiding) -
CS Unplugged: Programmeren en computationeel denken
De cursus CS (Computer Science) Unplugged bevat voorbeelden en oefeningen om de basis van programmeren en computationeel denken aan te leren zonder het gebruik van computers zelf.
Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (219)Leerkracht -
Levend programmeren
Deze site bevat een spel en alle nodige materialen om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren.
Website (22) -
Programmeren in het PO
Op deze website vind je een leerlijn unplugged programmeren. Deze is bedoeld voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw in het basisonderwijs (Nederland).
In de leerlijn komen begrippen en principes aan de orde die bij programmeren horen.
…Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Robomind en Structorizer: Leren programmeren
Twee parallelle leerwerkboekjes over programmeren in de tweede graad is het resultaat van een bachelorproef aan de Arteveldehogeschool. Het ene boekje gebruikt het programma Scratch, het andere boekje gebruikt de programma's Robomind en …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Kodable: Leren programmeren
Via deze app leren leerlingen probleemoplossend denken. Leerlingen moeten pijltjes in de juiste volgorde zetten zodat het pluizig bolletje naar het eind van het doolhof rolt. Tegelijkertijd is het de bedoeling om zoveel mogelijk goudstukjes te …
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Kodu Game Lab: Demonstratie van de mogelijkheden
Kodu Game Lab is een spel waarbij niet het spelen maar het creëren van games centraal staat. Met Kodu Game Lab ontwerp je je eigen spelwereld en spelregels. De leerlingen leren op een visuele manier hoe ze hun spelwereld en spelfiguren …
VideoSchool/onderwijs -
Leerlingenfiche Kodu Game Lab: Aftelklok maken
Met behulp van deze leerlingenfiche kunnen leerlingen zelfstandig een Kodu Game Lab spelletje programmeren met de visuele code-taal van Kodu.
In het spel is het de bedoeling dat Kodu wordt geprogrammeerd om een punt te scoren per opgegeten …
Downloadbaar lesmateriaal (8)School/onderwijs -
Programmeren met Music Droid: Stappenplan
Eenvoudig stappenplan om te leren programmeren met de app Music Droid. Het stappenplan geeft meer info over de mogelijkheden van de verschillende knopjes.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Bee-bot: Plattegrond van de school
Met dit stappenplan kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk met de Bee-Bot.
- De leerlingen nemen een opdrachtkaart en voeren de opdrachten uit.
- Ze programmeren de Bee-Bot zodat hij zich van klas naar klas verplaatst.
- De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht