-
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Maak een pixeltekening: Coderen zonder computer
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
Downloadbaar lesmateriaal (219)Leerkracht -
Opdrachtkaart Scratch Junior: Onder water
Een oefenfiche om te leren programmeren met Scratch Junior.
De opdrachten zijn:
- Kies een figuur en kies de achtergrond;
- Laat de vis zwemmen in het water;
- Start het programma;
- Voeg een tweede figuur toe;
- Laat een krab verdwijnen en …
Downloadbaar lesmateriaal (52)Leerkracht -
Programmeren in het PO
Op deze website vind je een leerlijn unplugged programmeren. Deze is bedoeld voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw in het basisonderwijs (Nederland).
In de leerlijn komen begrippen en principes aan de orde die bij programmeren horen.
…Website (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Levend programmeren
Deze site bevat een spel en alle nodige materialen om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren.
Website (22) -
CS Unplugged: Programmeren en computationeel denken
De cursus CS (Computer Science) Unplugged bevat voorbeelden en oefeningen om de basis van programmeren en computationeel denken aan te leren zonder het gebruik van computers zelf.
Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Pro-Bot: Programmeeropdrachten
Werkboek om met de Pro-bot aan de slag te gaan. Als je het hele werkboek doorlopen hebt, ken je alle functies van de Pro-Bot.
De opdrachten zijn gebaseerd op Engelstalige opdrachten op movemyrobot.blogspot.com van Yamini Bala Sukumaran. Zij gaf haar …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
mBlock: Programmeren
mBlock is een grafische programmeeromgeving, gebaseerd op Scratch 2.0.
Creëer ermee een interactief verhaal, spel of animatie.App of software (3)Leerkracht -
Kodable: Leren programmeren
Via deze app leren leerlingen probleemoplossend denken. Leerlingen moeten pijltjes in de juiste volgorde zetten zodat het pluizig bolletje naar het eind van het doolhof rolt. Tegelijkertijd is het de bedoeling om zoveel mogelijk goudstukjes te …
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programkids: Programmeren in het lager onderwijs
Op deze website vind je heel wat info over het leren programmeren in de lagere school. Je vindt er een lijst van toepassingen (software, apps en sites) die je kan gebruiken in de klas.
Op de site kan je ook heel wat lesfiches downloaden. In deze …
Website (11)Student (lerarenopleiding) -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Tynker: Coderen voor kinderen
Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een eigen spel te programmeren en te creëren. Bovendien is het didactisch toegankelijk om kinderen het programmeren aan te leren.
App of software (4)Leerkracht -
LEGO Education MINDSTORMS: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (11) -
Leer programmeren met Flappy Bird
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Angry Birds
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks creëer je een wereld waarin je een racespel kan spelen met de Angry Birds figuren. De lessenreeks bouwt op in moeilijkheid.
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Anna en Elsa uit Frozen
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33) -
Run Marco!: Leer de basis van het programmeren
Het spel Run Marco! daagt leerlingen uit om de principes van het programmeren te gebruiken om Marco van z'n vertrekplaats naar z'n bestemming te bewegen. Om dat te doen moeten de leerlingen een script samenstellen.
De interface is vertaald in het …
Website (6)Organisatie, firma, vzw -
Bee-bot: Plattegrond van de school
Met dit stappenplan kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk met de Bee-Bot.
- De leerlingen nemen een opdrachtkaart en voeren de opdrachten uit.
- Ze programmeren de Bee-Bot zodat hij zich van klas naar klas verplaatst.
- De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht -
Programmeren met Music Droid: Stappenplan
Eenvoudig stappenplan om te leren programmeren met de app Music Droid. Het stappenplan geeft meer info over de mogelijkheden van de verschillende knopjes.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Kodu Game Lab: Demonstratie van de mogelijkheden
Kodu Game Lab is een spel waarbij niet het spelen maar het creëren van games centraal staat. Met Kodu Game Lab ontwerp je je eigen spelwereld en spelregels. De leerlingen leren op een visuele manier hoe ze hun spelwereld en spelfiguren …
VideoSchool/onderwijs -
LEGO Education WeDo: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar eindtermen en leerplannen (voor de verschillende onderwijskoepels) leert je hoe je met LEGO Education WeDo kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in …
Downloadbaar lesmateriaal (29) -
Hopscotch: Programmeren voor kinderen
Met Hopscotch leren kinderen op een leuke en speelse manier de basisbeginselen van het programmeren. Ze geven opdrachten aan een figuurtje door blokken code naar het script-veld te slepen.
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Daisy the dinosaur: Programmeren voor kinderen
Met deze app leren kinderen de beginselen van het programmeren. Ze kunnen de dinosaurus verschillende opdrachten geven. Zo kan de dino stappen, draaien, krimpen, groeien, rollen, ...
Via de challenge mode leren de leerlingen hoe het programma …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Muizen vangen: Spel maken met Scratch
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch. Met deze opdracht moet de kat muizen vangen. Het is een techniek die in heel wat andere spelletjes gebruikt kan worden.
Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht -
Robomind en Structorizer: Leren programmeren
Twee parallelle leerwerkboekjes over programmeren in de tweede graad is het resultaat van een bachelorproef aan de Arteveldehogeschool. Het ene boekje gebruikt het programma Scratch, het andere boekje gebruikt de programma's Robomind en …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlingenfiche Kodu Game Lab: Aftelklok maken
Met behulp van deze leerlingenfiche kunnen leerlingen zelfstandig een Kodu Game Lab spelletje programmeren met de visuele code-taal van Kodu.
In het spel is het de bedoeling dat Kodu wordt geprogrammeerd om een punt te scoren per opgegeten …
Downloadbaar lesmateriaal (8)School/onderwijs