BitPress Educatie : Bizzgames bedrijfsspellen (HO)

Logo Toegevoegd door Nick Hautekees op 19.10.2011
Artikel
Met de online Bizzgames Bedrijfsspellen komen deelnemers op een leuke, laagdrempelige en risicoloze manier in aanraking met verschillende aspecten van ondernemen. Er zijn verschillende bedrijfsspellen voor de diverse niveaus in het secundair en hoger onderwijs. Ook Engelstalig!
Je neemt al deel voor vijftien euro per student en je betaalt nul procent BTW! Dit is inclusief alle documentatie, gratis helpdesk en instructievideo‟s voor docenten en studenten en testaccounts.

Deelnemers vormen een managementteam van een fictieve onderneming. In een spannende en dynamische markt moeten zij elke ronde via het internet beslissingen nemen over het eigen bedrijf en de concurrentie te slim af zijn. Hierdoor maken zij kennis met de praktijk van het ondernemerschap en leren zij verbanden te leggen tussen de bedrijfsactiviteiten op de afdelingen Management, Marketing, Logistiek, Personeel en Financiën. In het leren 'managen' van het bedrijf worden zij niet alleen geconfronteerd met allerlei (onverwachte) gebeurtenissen in de markt, maar ook met de
gevolgen van elkaars beslissingen!

De competitie vindt geheel plaats via het internet. De teams kunnen dus thuis of op school de zaken voorbereiden en de beslissingen via de website verzenden. Je hoeft geen dure en ingewikkelde software te installeren op het netwerk. Reserveer wel tijdig computerruimte binnen de school.

Elke ronde verwerk je na het verstrijken van de door jouw gestelde deadline de beslissingen van de teams met een druk op een knop. De resultaten inclusief feedback, de nieuwe marktinformatie en de ranglijst worden automatisch voor de teams op de website klaargezet.

Via je persoonlijke docentenpagina kun je tijdens de competitie de verrichtingen van jouw teams op de voet volgen. Je kan voor ieder team zien of en welke beslissingen zijn genomen en je hebt direct inzicht in de behaalde resultaten en de feedback per team.

Locatie, datum, duur, deelnemers
Locatie: in de klas, met gebruik van computer en internetaansluiting.
Datum (of periode): op elk gewenst moment in het jaar. Elke week een ronde of geconcentreerd op één of enkele dagen.
Duur:
→ voorbereiding: de eerste keer vier uur, de volgende keren twee uur
→ uitvoering: zestien uur voor opstartfase, testronde en acht speelronden, inclusief eindverslag/logboek – uitbreidbaar tot 40 uur met de meegeleverde extra deelopdrachten (optioneel)
→ afronding: beoordeling twintig minuten per team.
Aantal deelnemers: deelname in poules van vier tot tien teams. Het aantal teams is onbeperkt.
 
Pedagogisch doel
De online bedrijfsspellen zijn leuk, leerzaam, praktijkgericht en werken zeer motiverend. Ze zijn gelaagd opgebouwd. Het begint eenvoudig en wordt elke ronde uitgebreid met extra beslissingsvariabelen, product/marktcombinaties, afzetmogelijkheden en events. Zo is het begin laagdrempelig en blijft het voor de deelnemers tot aan het einde toe uitdagend. De docent kan alleen het bedrijfsspel met het werkboek inzetten, of deze naar eigen wens uitbreiden met de meegeleverde extra deelopdrachten tot een opdracht met meer studielasturen.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan