STRAFF : Toneel over pesten en de mogelijke gevolgen ervan

Toegevoegd door Steven Duyver op 15.03.2008
Artikel

Vrijdagnamiddag: moeilijk moment om dan naar toneel te kijken.

En toch...

Voor alle zekerheid bleven de zaallichten aan.

Achteraf bleek dat de acteur (tevens auteur en regisseur, maar vooral ook leerkracht) het erg belangrijk vindt om het publiek te zien zitten. Dit biedt namelijk meer mogelijkheden om nadien de nabespreking gerichter te kunnen voeren.

Het thema was ‘pesten' en ‘er niet bij horen'.

Staf, een van de hoofdrolspelers jongleerde met een basketbal over de scène en haalde verbaal stoer uit met zijn gsm-gesprek.

De toon was gezet. Eerst hoor je nog wat lachers in de zaal, die op een verkeerd been waren gezet en sympathiek meelachten met macho-Staf. Ofwel voelden ze zich nog wat onwennig of herkenden ze een bepaalde stijl van zichzelf of medekameraden.

Algauw betrokken de acteur en de actrice de zaal bij het toneelspel. Een gekende gimmick, voor wie acteren en werkelijkheid goed scheiden. Je doet het met lichaamstaal en blikveld. Je bekijkt gericht de persoon die je wil aanspreken of die storend gedrag vertoont.

Beide acteurs beheersten dit spel zeer goed. Ook tijdens de nabespreking probeerden ze zeer gericht de ‘stoorzenders' uit te schakelen, actief te laten deelnemen of ze zelfs aan te moedigen als ze iets goeds zeiden of deden.

Je kan je dan als leerkracht wel heel even de vraag stellen of een dergelijke aanpak (op dat ogenblik) geen omgekeerde reacties kan teweegbrengen in de klasgroep nadien.

Het is wellicht de aanzet om een boeiend klasgesprek te openen. Aanvankelijk zou het zelfs meer ‘conflicten' in de klasgroep kunnen teweeg brengen dan men zou veronderstellen, maar juist daardoor kan het een aanzet zijn om daadwerkelijk naar oplossingen te zoeken.

Het deed me af en toe wat denken aan de stijl van de campagne ‘pesten weg ermee'. Enerzijds is het erg belangrijk om aandacht te besteden aan de pestproblematiek. Anderzijds gebruik je dezelfde ‘krachterminologie' als deze die je nu juist wil ‘bestrijden'. Net zoals je zou zeggen: ‘ik haat pesten'. In feite duid je met deze agressieve woordenschat ook al iets aan over je zelf.

Mooie poppen wisselden de live-acteur/ actrice af. Het publiek zat erg geboeid te luisteren en te kijken.

Doorheen het verhaal kwamen er herkenbare voorvallen naar voor: juf die onbeleefd wordt aangesproken, pestzinnen omtrent uiterlijk of sociale context, stoer doen met kameraden, onverschillig zijn, meelopen met de ‘bendeleiders',...

Kinderen werden ook uitgenodigd om mee te spelen in het toneel. Ze kregen een rol toebedeeld. Nadien werd een applaus gevraagd voor het spel dat ze gedaan hadden, niet zozeer voor de inhoud (dat werd uitdrukkelijk vermeld). Wanneer het een positieve verbale boodschap was die de leerling mocht brengen, werd ook de inhoud als positief bestempeld.

Het zaalpubliek mocht het einde op een andere manier invullen... Knap gevonden! Dit biedt interactie en de mogelijkheid om naar positieve oplossingen te ‘sturen'.

Enerzijds is dat precies het woord dat vandaag de dag soms te weinig in onderwijs en opvoeding mag gezegd worden. En toch...anderzijds worden we misschien onbewust gestuurd door reclame, gaming, politiek,...

Een gezond evenwicht zoeken dus bij de opvoeding van je kind(eren). En daar zullen televisieprogramma's in de aard van 'The Nanny' niet echt veel bij helpen...

Het was toegestaan om te praten... als de acteur het toeliet! Dat had tot gevolg dat bij scènewisselingen kinderen gerust iets tegen elkaar mochten zeggen. Dit kan reflecties oproepen van situaties in de eigen leefwereld.

Erg opvallend was ook de muziekkeuze. Veel toeschouwers konden nog niet inschatten welke muziek en liedjestesten werden gespeeld, maar de link naar ‘protest op de maatschappij' en ‘everybody is joking now'... gaf een extra dimensie. Kortom: inhouden die een goed luisteraar meer informatie geeft over de context van het verhaal.

 

Staf is leerkracht biologie in het VTI te Lier en weet zeker wat er bij kinderen en jongeren leeft. Hij schreef dit toneelstuk zelf (naar aanleiding van de zelfmoord van een oud-leerling)

 

Een aanrader en merkwaardig kijkvoer voor pedagogen, psychologen, ouders en onderwijzend personeel.


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan
Niveau en vak
Lager 3e graad
Sociale vaardigheden
Secundair 1e graad A
ASO 2e, 3e graad
BSO 2e, 3e graad
KSO 2e, 3e graad
TSO 2e, 3e graad
Podiumkunsten - Theater Dans BalletMedia en Communicatie + Sociale vaardigheden
Categorie
Informatie - Bespreking
Trefwoorden
anderseenzaamgeweldpestenpestgedragplagenSTRAFFtoneelsociale vaardigheden
Thema
sociale vaardigheden