Vak / Leergebied
[LO] Wiskunde
Onderwijsniveau
Lager - 2de graad
Categorie
Klasactiviteit (taak, oefening in de klas)
Trefwoorden
analoge klokanaloogdigitaaldigitale klokdominohoekenwerkkloklezenrekenspelspeltijd

Analoge en digitale klok : Domino

Foto Toegevoegd door Julie De Ceulaer op 19.05.2010
Downloadbaar lesmateriaal

Meld aan om dit leermiddel volledig te kunnen bekijken.

Dit spel is een oefening op de digitale en de analoge klok. Je kan het spelen wanneer de leerlingen zowel het lezen van de analoge als de digitale klok hebben geleerd. Het spel kan ook gemakkelijk geïntegreerd worden binnen werkvormen zoals hoekenwerk of contractwerk.

Het spel bestaat uit 34 dominokaartjes. Aan de rechterkant van een kaartje staat telkens een klokje. Er zijn zowel analoge als digitale klokjes in het spel. Aan de linkerkant van een kaartje (in het oranje) staat telkens een tijdstip. Er zitten ook enkele jokers in het spel, een joker is een kaartje met een lachend gezichtje.

De leerlingen beginnen met alle dominokaartjes door elkaar op tafel te leggen, met de bedrukte kant naar beneden. Elke speler trekt dan vijf kaartjes en legt deze open voor zich op tafel. Eén kaartje wordt omgedraaid en met de bedrukte kant naar boven gelegd, dit is het beginkaartje.

De speler die begint, mag tegen dit beginkaartje een passend kaartje leggend. Passend wil zeggen dat tegen de kant van een klokje, het juiste tijdstip komt te liggen of tegen de kant van een tijdstip, een juist klokje. Je mag dus geen twee klokjes of tijdstippen tegen mekaar leggen. De medespelers controleren of de dominokaartjes juist worden gelegd.

Zo mogen de spelers om beurt één kaartje afleggen. Als je niet kan leggen, moet je één van de kaartjes trekken die nog omgekeerd op tafel liggen. Als dit kaartje wel past, mag je het nog afleggen. Als je een kaartje kan leggen, moet je ook leggen. Een kaartje met een gezichtje is een joker, en kan je dus steeds leggen.

De speler die eerst al zijn kaartjes weg heeft kunnen leggen, wint.

Indien aanleggen niet meer mogelijk is en ook de kaartjes uit de pot op zijn, dan heeft de speler met de minste overblijvende kaartjes gewonnen.

Het spel is zo ontworpen dat er telkens verschillende mogelijke klokjes zijn die je tegen een tijdstip kan leggen, zo loopt het spel niet vast.


Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou

  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.

Registreer nu

Veilig en gratis