Multimedia in het onderwijs : Van installatie tot implementatie

Foto Toegevoegd door Bart De Freyne op 29.03.2010
Downloadbaar lesmateriaal

Sedert de invoering van de pc in het onderwijs, september 1985, heeft de computer een hele evolutie doorgemaakt. Dit is ook te merken aan het daaraan gekoppelde onderwijs. In de beginfase werd de nadruk gelegd op het bestuderen van het toestel op zich en de mogelijkheden om toepassingen te leren programmeren. Ook werd vrij snel de nadruk gelegd op de utiliteitsfunctie van de computer, namelijk het gebruik van allerhande kantoortoepassingen. In de tweede fase, vanaf midden jaren negentig, kwam het internet op de voorgrond. Naast het e-mailen en surfen werd de elektronische leeromgeving een centraal gegeven in het onderwijs. Naast commerciële producten, zoals ELOV en Smartschool, werd ook open source, met als meest gebruikte toepassingen Moodle en Dokeos, geïntroduceerd. Tot op vandaag ontwikkelen deze toepassingen zich steeds verder en lijkt communicatie, in de meest uiteenlopende vormen, een essentieel onderdeel van de ELO te worden.

Geleidelijk aan zien we een derde fase in de toepassing van ICT in het onderwijs aanbreken. Deze fase ontstaat door meerdere factoren: de technologische vernieuwing maakt de pc een bijzonder krachtig multimediaal instrument. Tekst, geluid, bewegende beelden, ... maken en gebruiken zijn voor iedereen mogelijk geworden.

De evolutie naar micro-technologie heeft ervoor gezorgd dat de oorspronkelijke grote pc, veranderde in een laptop en maakt zelfs toepassingen met de smartphone haalbaar. De opkomst van WEB 2.0 creëert toepassingen die enkel een kader aanbieden en de gebruiker toelaat zelf content te maken en te delen.

Deze evolutie maakt dat ICT een instrument voor cultuurparticipatie (viWTA) is geworden. Het gaat dan zelfs niet meer alleen om culturele informatievergaring, maar ook om cultuurbeleving met ICT (en internet). Denken we maar aan de mogelijkheden om muziek te beluisteren, video's, clips en films te bekijken, tot het virtuele museumbezoek.

Uit eigen onderzoek in maart 2009 bij 478 leerlingen uit het secundair onderwijs tussen 12 en 21 jaar bleek 100% van de leerlingen thuis toegang tot pc of laptop te hebben, terwijl 97% thuis internettoegang heeft. De leerlingen die thuis geen internetmogelijkheden hebben, bleken wel aan sociale netwerken deel te nemen. Dit betekent dat het probleem van de ‘have’ en ‘have not’, dat jarenlang als obstakel voor verregaande ICT-integratie in het onderwijs gold, geleidelijk aan opgelost geraakt. Het zorgt echter voor het ontstaan van een nieuwe, tweede digitale kloof, nl. die van de ‘can’ en ‘can not’. Deze tweede digitale kloof verdeelt de leerlingen niet meer in twee groepen, maar trekt de scheiding tussen de leerlingen, die volop mee zijn met deze tools, en de leerkrachten, die eerder als digital immigrants beschouwd kunnen worden.

Om dat probleem aan te pakken werd het REN-thema ‘de computer als multimedia-instrument in de klas’ uitgewerkt. Voor de meest uiteenlopende multimediale toepassingen, zoals gaming, second-life, videobewerking, dynamische fotopresentaties, ... werden didactische en technische fiches uitgewerkt. Leerkrachten en leerlingen kunnen hier mee aan de slag! Het materiaal werd gebundeld in bijgevoegde bundel en ook online op de website van REN Vlaanderen gepubliceerd.


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan
Niveau en vak
Niet niveaugebonden
Niet vakgebonden
Categorie
Syllabus - Cursus - Handleiding
Trefwoorden
animatiecomputerICTICT-eindtermenimplementatieinstallatiemultimediaonderwijspresenterenRENserious gamesvideowebomgeving