Open leermiddelen: vinden, maken en delen - #KCOER16

Vrouw werkt aan computerKlasCement nodigde onderwijsprofessionals en leerkrachten uit voor een gratis conferentie vol inspiratie en praktische informatie over leermiddelen. Eerst informeerden internationale sprekers je over de uitdagingen van het gebruik van educatieve leermiddelen (OER).

Daarna bepaalde je een eigen traject via enkele presentaties gegeven door mensen uit de praktijk over het maken en delen van leermiddelen.

Het evenement is een onderdeel van het door de Europese Commissie gecofinancierde Erasmus+ project ExplOERer, dat het (her)gebruik van OER wil stimuleren.

Datum

De dag vond plaats op 15 maart 2016 van 9.00 tot 15.00 uur.

Interessante links

Foto's

Deelnemerslijst

Wie volgde welke sessies?

Reacties

We kregen heel veel positieve reacties van de enthousiaste deelnemers. Waarvoor dank!
Noteer alvast 11 mei 2018 in je agenda. Dan vieren we 'KlasCement 20 jaar'.

You did a wonderful job and the event was a success :-) with all key notes and engaged teachers/participants.
***
De workshops waren perfect georganiseerd! Timing klopte, alles verliep perfect in elkaar.

Inhoudelijk: zeer bruikbare en direct inzetbare informatie!
De koekjes/koffie en het middagmaal werden gesmaakt.
***
I was very impressed with the functioning of todays event.
I really had a great time. I appreciate all the efforts and commitment you have forged in the creation of KlasCement.
AWESOME!
Thank you very much, hope to see you again.
***
Het was zo interessant dat ik in de namiddag toch ben gebleven ondanks de afgelaste sessie. Supergoed georganiseerd.
***

Locatie

9.00 - 9.25 uur: Onthaal in Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II laan 20, Brussel.

Om 10.45 uur steken we in groep de straat over. Vanaf 11.00 uur start het tweede deel in het Hendrik Consciencegebouw,  Koning Albert II laan 15, Brussel.

Kostprijs

Deelnemen is gratis!
LET OP: Wie niet opdaagt en niet verwittigde voor de start, betaalt een 'no show fee' van € 50. 

Programma

Graaf de Ferrarisgebouw
Onthaal (9.00 - 9.25 uur) 

Wees op tijd.
We voorzien thee of koffie en een koekje :)

Plenair gedeelte (9.30 - 10.40 uur) 

Het eerste uur van de conferentie is wegens de internationale sprekers en gasten in het Engels. De praktische sessies zijn (vooral) in het Nederlands.

Agenda en presentaties:

  • When fair use is not enough. Why we need policies supporting open educational resources and copyright reform for modern classroom. [Presentation]
    Kamil Śliwowski (Media literacy, open educational resources animator, trainer and copyright educator, chairman of the board of polish Coalition for Open Education)
  • What do teachers want/need to know about OER: reporting on the OER course [Presentation]
    Hélène Pulker (Lecturer and Head of French. Department of Languages, Faculty of Education and Language Studies, The Open University)
  • What did KlasCement change to the website to support OER reuse? [Presentation]
    Bram Faems (Co-ordinator user experience, KlasCement)
  • KlasCement: Success factors [Presentation]
    Hans De Four (Sharing creativity & good use of ICT, STEM, coding & media literacy in education. Founded KlasCement, ICT-praktijkdag, eduCentrum vzw, Fyxxi)
  • Prijsuitreiking voor leerkrachten met succesvolle inzendingen
    Bea Claeys (Acting co-ordinator of KlasCement in the Flemish Department of Education and Training)

Wandeling naar Consciencegebouw (10.45 - 10.55 uur)

Keuzesessies reeks 1 (11.00 - 11.50 uur) 

Kies uit één van de presentaties* door en voor praktijkmensen. Kijk verder op deze pagina voor de presentaties.

Keuzesessies reeks 2 (12.00 - 12.50 uur)

Kies uit één van de presentaties* door en voor praktijkmensen. Kijk verder op deze pagina voor de presentaties.

Lunch (13.00 - 13.50 uur)

Er wordt een warme maaltijd aangeboden.

Keuzesessies reeks 3 (14.00 - 14.50 uur)

Kies uit één van de presentaties* door en voor praktijkmensen. Kijk verder op deze pagina voor de presentaties.

Einde (15.00 uur)


 

Overzicht van de presentaties* - REEKS 1 - 11.00 uur

Klik op de naam van de lesgever voor de presentaties en handleidingen.

A

KlasCement:
a success story as OER network

B     



ICT & Differentiatie

C


Presentaties maken met Prezi

D

Toetsen en enquêtes maken met Google Formulieren

E

Online informatie efficiënt verzamelen, beheren, delen

                   

You'll see KlasCement presented as a search engine for (open) educational resources and as a social network.

We explain our success factors by giving some good examples of content, communication, technology and  strategy.

You'll be inspired to improve your OER-network and to engage your users more.

How did KlasCement become so popular? Is this only possible in Flanders?

Je leert:

- oefenmateriaal op maat van je leerlingen aanbieden;

- dat bepaalde vormen van binnenklas-differrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je krijgt een goed beeld van wat binnenklas-differentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te zien.

Volg Erik op Twitter.

Tips vanop de Leerzorgsite.

We tonen de verschillen en gelijkenissen tussen Prezi en Powerpoint.

Daarna tonen we hoe je met Prezi aan de slag kan.

We gebruiken het oneindig multimediaal canvas met integratie van afbeeldingen, video's en PDF-documenten. Na het koppelen van de verschillende onderdelen in een tijdspad, ben je klaar om voor een groep te verschijnen met een verbluffende presentatie!

Je leert:

- zelfstandig een Google Formulier aanmaken;

- hoe je een Google Formulier kan laten invullen;

- de antwoorden op het Google Formulier raadplegen;

- een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheet-document;

- een Google Formulier delen.

Mogelijke toepassing: Een toets maken die automatisch wordt verbeterd.

 

Vele online content curation tools bieden leerkrachten een platform om lesmateriaal te verzamelen, te delen, in discussie te treden over de leerstof of met behulp van de tool uiting te geven aan de evolutie van het eigenlijke leerproces.

In deze presentatie ontdek je heel wat handige tools (Symbaloo, Yurls, Scoop.IT, Pinterest, Classmill, Storify ...) en lessuggesties om met deze tools aan de slag te gaan.

By: Hans De Four

Door: Erik Devlies

Door: Luk Segers

Door: Ghislain De Bondt

Door: Tommy Opgenhaffen

    Ook materiaal van Joachim Gregoor    

F


Het Archief voor Onderwijs Media in de klas

G


Online leermateriaal maken met Weebly en Learning apps

H



Strippen is best leuk!
ICT-tips&trucs

   
          

Jouw lessen vlot verrijken met beeldmateriaal?

Ontdek Het Archief voor Onderwijs van het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA), dat leerkrachten eenvoudig toegang biedt tot een schat aan audiovisueel materiaal van omroepen, musea en archieven.

Na deze presentatie zal je vlot:

- het rijke aanbod aan audiovisueel materiaal kunnen doorzoeken;

- inspiratie opdoen via actua-thema's en collecties;

- fragmenten kunnen aanmaken;

- eigen lesklare collecties samenstellen;

- collecties kunnen delen met collega-leerkrachten.

We tonen hoe je met het website programma Weebly mooie online leermodules kan maken.


Via het programma Learning Apps kan je op een makkelijke manier digitale oefeningen maken en inladen in je Weebly.

Een programma uit de oude doos: Suske en Wiske.

Een strip d.m.v. een presentatie.

Een strip met behulp van Prezi.

Een strip met Creaza.

Dialogen inspreken bij een strip.

   
Door: Leen Debruyn Door: Rita Van Den Bruaene
Door: Patrick Keysabyl
   

 

Overzicht van de presentaties* - REEKS 2 - 12.00 uur

Klik op de naam van de lesgever voor de presentaties en handleidingen.

A

Policies supporting OER implementation
OER & Copyright

 

B

KlasCement: Geavanceerde functies
#ExplOERer

C


Animatiefilmpjes maken met Moovly

D

Digitale oefeningen maken met Bookwidgets

          

I will highlight the importance of policies as support mechanisms for introduction of open education and OER. I will describe basic policies supporting OER implementation, and complimentary policies concerning copyright for education.

We will talk about OER policies from two perspectives: educational goals and copyright reform goals.

We'll talk about limitations of such an approach, which will be successful only if met by activity from the teachers, school administrators, etc.
I will use examples of OER developments from Poland and other European countries.

Kamil Śliwowski 
Media literacy, open educational resources animator, trainer and copyright educator, chairman of the board of polish Coalition for Open Education. From 2008 involved  in Creative Commons Poland as educational lead, responsible for open educational and nongovernmental resources. Teaches ICT usage in humanities and science popularization at University of Social Sciences and Humanities. Privately interested in informal education and free culture. Writes own blog/database of OER's:
http://otwartezasoby.pl

Leermiddelen vinden en bewaren, daar ken jij KlasCement natuurlijk van.

In deze sessie tonen we je wat er nieuw is op de site. Zo vind je makkelijk het materiaal dat je zoekt en maak je optimaal gebruik van het netwerk.

Inhoud: beheer en deel mappen met leermiddelen met collega’s; bewaar vaak gebruikte zoekacties, gebruik geavanceerde zoekopdrachten; bezoek profielpagina’s van toevoegers.

Geef jouw feedback over KlasCement aan Bram Faems. Hij coördineert de gebruikerservaring en hoopt op jouw feedback.

Je leert dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken. We tonen je hoe je zelf eenvoudig animatiefilmpjes kan maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen.

Je zal volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken en weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt.

Tijdens deze presentatie laat ik je zien hoe je:

- een interactieve quiz maakt;

- de resultaten verbetert;

- feedback geeft aan je leerlingen;

- je quiz deelt met je leerling;

- je quiz kan delen met je collega’s.

Je zal ook zien welke andere mogelijkheden Bookwidgets heeft.

We hebben het over de pro’s en contra’s.

By: Kamil Sliwowski

 

Door: Bram Faems

Door: Kaat Van de Vijver

Door: Serge Vrancken

         

E



Je eigen infografieken maken

F


Digitale tools voor activerende werkvormen

G



Digitale oefeningen maken met EducaPlay

H

Praktische toepassingen met Google Apps in de klas

I

Een game programmeren met Kodu
#STEAM

         

De afgelopen jaren wordt er, zowel online als in gedrukte media, steeds vaker gebruik gemaakt van infografieken om informatie weer te geven. Hun aantrekkelijke en kleurrijke design zorgt ervoor dat ze opvallen en onze nieuwsgierigheid prikkelen.

Een goede infografiek slaagt erin niet alleen in om met behulp van tekst, grafieken en beelden complexe informatie op een beknopte manier voor te stellen, maar die zorgt er tegelijkertijd voor dat er een beter begrip ontstaat of een dieper inzicht wordt verworven in bepaalde evoluties, trends of verbanden.

Je ontdekt waarin de kracht schuilt, waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van een infografiek, welke tools je hiervoor kunt gebruiken en op welke manier je met infografieken aan de slag kunt in de klas. 

Je leert een tiental tools kennen om activerende werkvormen te gebruiken in je klassituatie:

- een poll organiseren;

- voorstellen lanceren en hierop stemmen;

- een online quiz maken waarbij men vanop tablet of laptop kan antwoorden;

- brainstormen via een online tool.

Educaplay is een gratis tool waarmee je online oefeningen kan aanmaken in verschillende werkvormen.

Je leert een selectie van werkvormen van EducaPlay kennen

We tonen je hoe je deze oefeningen beschikbaar kan maken voor je eigen leerlingen, maar ook hoe je dit voor iedereen zou kunnen (en moeten) doen.

Volg Erik op Twitter.

Korte kennismaking met Google Apps.

Een klasvriendenboek.

Het computercontract.

Het belang van een goed wachtwoord.

Een ToDolijst d.m.v. een invulformulier.

Een elektronische agenda voor de klas.

Jaar in beeld met behulp van een strip.

Een fotozoektocht.

De ICT-agenda op de schoolwebsite.

Een digitaal portfolio.

 

Kodu is een gratis toepassing waarmee kinderen hun eigen 3D-games kunnen programmeren. Dat programmeren gaat heel intuïtief m.b.v. een keuzewiel dat je helpt alle bouwstenen van de programmeertaal in de juiste volgorde te zetten. Aan het einde van twee lesjes hadden de leerlingen een mini-game waarin ze het opnamen tegen een door een computergestuurde robot. Ze begrepen bovendien snel hoe je als een echte programmeur eerst een voorwaarde moet definiëren en vervolgens het gevolg moet aangeven.

Je krijgt uitleg over de bedoeling van de gameomgeving. Je krijgt inzicht in deze tool met zijn didactische mogelijkheden.

Door: Tommy Opgenhaffen
Door: Rita Van Den Bruaene
Door: Erik Devlies
Door: Patrick Keysabyl Door: Vincent Verstraeten

Overzicht van de presentaties* - REEKS 3 - 14.00 uur

Klik op de naam van de lesgever voor de presentaties en handleidingen.

A

Reusing Repurposing Repackaging Working with OER

 

B   


Interactieve lessen via Nearpod, Socrative & Kahoot

C   


Ontwerp je eigen digitale animaties

        

In this session, we will explore where to search for OER, how to reuse resources (Creative Commons), how to approach repurposing and how to repackage newly-created and redesigned OER for distribution.

Hélène Pulker is the Head of French at the Open University (UK). She joined the Department of languages in 2005 after 15 years as a Lecturer in French in several institutions of Higher

Education in the UK. She played a significant role in the development of LORO (http://loro.open.ac.uk), an open repository of teaching resources for language teachers and learners. Her teaching interests and expertise are in the domains of synchronous online teaching, teacher training, creation and reuse of OERs for language teaching, and more recently synchronous teaching in MOOCs and learning design. She has developed training programmes for synchronous online language teaching and has been facilitating training sessions regularly since 2009. She is currently doing a Doctorate in Education on the re-use and re-appropriation of OERs for language teaching and the impact of OERs on teaching practices and language learning.

Tijdens deze presentatie laat ik je zien:

- hoe je interactieve lessen kan maken met Nearpod:

- wat de meerwaarde van Socrative in de les kan zijn;

- waarom leerlingen van Kahoot houden;

- wat de pro’s en contra’s zijn van elke applicatie.

Moderne technologie heeft het de afgelopen jaren makkelijk gemaakt om zelf animaties en video's te maken en deze online te delen.

Je leert hoe je met tools zoals Animoto, YouTube Editor , Powerpoint of Vine enz. makkelijk zelf je eigen (korte) animaties of stop-motion film kunt ontwerpen en op welke manier je deze kunt inzetten tijdens de les.

By: Hélène Pulker

 

Door: Serge Vrancken

Door: Tommy Opgenhaffen

D

Maak eenvoudig kennisclips (korte instructievideo's) met Powerpoint

E (Geannuleerd)


Een nascholingsbeleid opstellen m.b.v. Office Mix

F      

Eenvoudig programmeren met Scratch
#STEAM

G      


Vijf leuke ICdeeTjes doorheen het jaar

        

Korte video's waarin de kern van de leerstof bondig wordt uitgelegd (=kennisclips) worden steeds populairder. Wist je dat je geen ingewikkelde software nodig hebt om zelf zo'n videootje te maken en op YouTube te plaatsen? 

In deze sessie zie je hoe je je PowerPoint in een handomdraai omzet naar een video en hoe je die publiceert op YouTube en op KlasCement. 

Een goed nascholingsbeleid op school is belangrijk om ook ICT-opleidingen de nodige aandacht te geven.

Wie vertrouwd is met digitale tools maakt immers betere, interactieve leermiddelen.

We geven je tips om succesvol een intern nascholingsplan op te stellen. Met dit nascholingsplan krijg je iedereen van jouw korps aan boord!

Tegelijk krijg je een beter inzicht in de mogelijkheden van Office Mix.

Programmeer je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties en deel je creaties met anderen in de online gemeenschap.

Scratch is een grafische programmeeromgeving en helpt jonge mensen creatief te leren denken, systematisch te redeneren en samen te leren werken.

Scratch is speciaal ontworpen voor 8- tot 14-jarigen, maar wordt gebruikt door mensen van alle leeftijden.

We overlopen een aantal begrippen en concepten van programmeren. We bekijken de interface en de programmeer-omgeving. Dan tonen we de oefenkaarten om het programma onder de knie te krijgen zodat je de basis van Scratch aan het eind van de presentatie kent.

Een rebus maken met een eenvoudig tekenprogramma.

Een online puzzel ontwerpen en delen met de klas.

Leuke ondertitels schrijven bij filmfragmenten.

Een gesproken mail versturen met jonge kinderen.

Een woordenwolk maken voor moeder- en/of vader(dag).

Door: Bram Faems

Door: Evelien Smet

Door: Christian Selleslag

Door: Patrick Keysabyl

 * De presentaties worden gegeven door een lesgever met ervaring. Hij/Zij krijgt internettoegang. Als cursist hoef je je laptop niet mee te brengen. Door de beperkte duur kunnen we er geen hands-on workshop van maken. Een tablet met mobiel internet of een smartphone kan in sommige interactieve presentaties wel handig zijn.

 

EU flag-Erasmus+_vect_POS
This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

 

 
 
 
 
 
 

Bewaren

Bewaren

Bewaren