Bouw, programmeer en gebruik je eigen Lightpainting-tool (met Arduino)

Logo Toegevoegd door Graffitilights op 09.10.2017
Nascholing of activiteit

Graffitilights biedt een echte STEAM(*)-workshop, al dan niet in verschillende delen, om een eigen lightpainting-tool te maken en te leren lightpainten.

De verschillende delen kunnen apart of als geheel gegeven worden en hebben elk hun focus en invulling.

  • Lange-sluitertijd fotografie + lightpainten
    Hierbij gaan we experimenteren met fotografie en leren werken met concepten als diafragma, ISO en sluitertijd. Dit is de basis van tekenen met licht en er is geen betere manier om dit te begrijpen dan het zelf doen!
    leeftijd: 10+
    duur: 1-3u

  • Intro Arduino + basis LEDs programmeren
    Een Arduino is een microcontroller die ervoor zorgt dat je controle kan uitvoeren over allerhande elektronica zoals bijvoorbeeld LEDs! We kijken hoe de aansluitingen gebeuren en hoe we dit alles via programmeren naar onze hand kunnen zetten.
    leeftijd: 13+
    duur: 3u

  • LEDstrips programmeren (voorkennis of intro Arduino vereist)
    Eens we controle hebben over de microcontroller, is het een koud kunstje om i.p.v. de gewone LEDS een volledige ledstrip aan te sturen. Het enige dat we nodig hebben is wat hulp van andere (libraries) en een logische manier van denken!
    leeftijd: 13+
    duur: 3u - 6u

  • Bouw je eigen pixelstick
    Al het voorgaande gecombineerd in een eigen-gemaakte tool die de deelnemers nadien uiteraard mogen houden.
    leeftijd: 13+
    duur: 12u

  • Scratch
    Scratch is een visuele programmeertaal die kinderen vanaf een hele jonge leeftijd in staat stelt basisconcepten binnen het programmeren te leren kennen en toe te leren passen. Dit is een perfecte instap voor wie eerst de logica achter het programmeren wil ervaren of koudwatervrees heeft bij het 'echte codeerwerk' van Arduino.
    leeftijd: 9+
    duur: 3u

Deze lightpaint-workshop is een combinatie van techniek, programmeren, fotografie en fysica en zijn bijgevolg een perfect voorbeeld van een STEAM(*)-invulling.

 

(*Science Technology Engineering Arts Mathematics)


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan
Niveau en vak
Lager   3e graad
Wetenschappen en techniekICT
ASO (en 1A)
BSO (en 1B)
KSO
TSO
InformaticaFotografie - Video - FilmGrafische techniekenPlastische opvoeding - TekenenPodiumkunsten - Theater Dans BalletElektriciteit - ElektronicaTechniek (Technologische Opv.)Fysica
Lerarenopleiding
Hogeschool
Universiteit
Basiseducatie
ICT
Secundair volwassenenonderwijs
Privésector
Ander
STEM
Categorie
Nascholing - Studiedag - Workshop
Trefwoorden
Arduinofotografiegraffitilightslange sluitertijdLEDLEDstriplightpaintingprogrammerenSTEAMSTEMSTEM-onderwijsSTEM-project