Leermiddelen (427)

Sorteer
Sorteer: Datum | Score


Codeweek: 6-21 oktober 2018

Publicatie 'Zo denkt een computer'

Zo Denkt Een Computer

Download

Deze publicatie biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Via de tools kunnen scholen hun leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld.

Toolkit

Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.

Opleiding en activiteiten

Studiedagen Code Festival

In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.

Leermiddelen

Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken  in de klas. Enkele voorbeelden:

  • Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
  • Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
  • Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
  • Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
  • Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.

Nog meer leermiddelen vind je hieronder.