Abonneer op leermiddelen

Lees hoe je op de hoogte blijft van leermiddelen die aan deze zoekfilter voldoen.

Abonneer via RSS

Abonneer op de nieuwsbrief

Favorietenmap: Programmeren BaO

foto Gemaakt door Favorietje KlasCement
Organisatie

Sorteer 30 favorieten:

Creatieve apps en sites

photo Toegevoegd door Nicolas Verwimp - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 09.05.2017

Welke apps en websites stimuleren digitale creativiteit bij kinderen? Hoe worden probleemoplossend vermogen en logisch denken geoefend en verbeterd? Deze brochure van Mijn Kind Online en Kennisnet bespreekt de origineelste en meest uitdagende apps …


Niet gratis

Cargo-Bot : Programmeren met de iPad

photo Toegevoegd door Philip Lambrechts - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 16.12.2014

Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.


Kodable : Leren programmeren

photo Toegevoegd door Lies Van Laere - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 30.06.2015

Via deze app leren leerlingen probleemoplossend denken. Leerlingen moeten pijltjes in de juiste volgorde zetten zodat het pluizig bolletje naar het eind van het doolhof rolt. Tegelijkertijd is het de bedoeling om zoveel mogelijk goudstukjes te …


Robomind en Structorizer : Leren programmeren

photo Toegevoegd door Lies Callemeyn - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 27.03.2015

Twee parallelle leerwerkboekjes over programmeren in de tweede graad is het resultaat van een bachelorproef aan de Arteveldehogeschool. Het ene boekje gebruikt het programma Scratch, het andere boekje gebruikt de programma's Robomind en …


Niet gratis

Tynker : Puzzelblokken en spelcreatie

photo Toegevoegd door Philip Lambrechts - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 14.10.2016

Dit leermiddel daagt leerlingen uit om een eigen spel te programmeren en te creëren. Bovendien is het didactisch toegankelijk om kinderen het programmeren aan te leren.


LEGO Education Mindstorms : Didactische fiche

Logo Toegevoegd door eduCentrum vzw - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 27.04.2015

Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.

De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.


LEGO Education WeDo : Didactische fiche

Logo Toegevoegd door eduCentrum vzw - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 27.04.2015

Deze didactische fiche met verwijzing naar eindtermen en leerplannen (voor de verschillende onderwijskoepels) leert je hoe je met LEGO Education WeDo kan werken.

De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in …


Python voor kids : Programmeren

Toegevoegd door Johan Vereecken - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 16.01.2017

Via de website van CoderDojo Mol kan je het boek Python voor kids downloaden. De cursus gaat over de beginselen van het programmeren in Python. Dit boek dient niet enkel als zelfstudie, maar kan ook gebruikt worden in scholen.


mBlock : Programmeren

photo Toegevoegd door Philip Lambrechts - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 22.09.2016

mBlock is een grafische programmeeromgeving, gebaseerd op Scratch 2.0. 
Creëer ermee een interactief verhaal, spel of animatie.


Belgische provincies : Codespel

Logo Toegevoegd door Digipuzzle Games - Interactieve oefeningen
Laatst aangepast op 29.09.2015

Oefeningen die kinderen de Belgische provincies en de basisbeginselen van programmeren aanleren.


Leer programmeren met Flappy Bird

photo Toegevoegd door Bram Faems - Interactieve oefeningen
Laatst aangepast op 26.11.2014

Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …


Leer programmeren met Angry Birds

photo Toegevoegd door Bram Faems - Interactieve oefeningen
Laatst aangepast op 26.11.2014

Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks creëer je een wereld waarin je een racespel kan spelen met de Angry Birds figuren. De lessenreeks bouwt op in moeilijkheid.


Leer programmeren met Anna en Elsa uit Frozen

photo Toegevoegd door Bram Faems - Interactieve oefeningen
Laatst aangepast op 26.11.2014

Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …


Scratch : Didactische fiche

Logo Toegevoegd door eduCentrum vzw - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 27.04.2015

Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.

De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …


Run Marco! : Programmeren basis

photo Toegevoegd door Bram Faems - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 06.04.2017

Het spel Run Marco! daagt leerlingen uit om de principes van het programmeren te gebruiken om Marco van z'n vertrekplaats naar z'n bestemming te bewegen. Om dat te doen moeten de leerlingen een script samenstellen. Je kan het spel …


Scratch : Programmeerblokken

photo Toegevoegd door Stijn Gebruers - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 27.10.2014

Dit leermiddel bevat een overzicht van de programmeerblokken die beschikbaar zijn in Scratch.

Volgende categorieën komen aan bod:

  • beweging;
  • uiterlijken;
  • geluid;
  • pen;
  • besturen;
  • waarnemen;
  • functies.

Kodu Game Lab : Demonstratie van de mogelijkheden

photo Toegevoegd door Bram Faems - Video
Laatst aangepast op 13.04.2017

Kodu Game Lab is een spel waarbij niet het spelen maar het creëren van games centraal staat. Met Kodu Game Lab ontwerp je je eigen spelwereld en spelregels. De leerlingen leren op een visuele manier hoe ze hun spelwereld en spelfiguren …


Hopscotch : Programmeren voor kinderen

photo Toegevoegd door Lies Van Laere - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 16.12.2014

Met Hopscotch leren kinderen op een leuke en speelse manier de basisbeginselen van het programmeren. Ze geven opdrachten aan een figuurtje door blokken code naar het script-veld te slepen.


Beginnen met Scratch

photo Toegevoegd door Kris Robberechts - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 04.09.2013

Deze boekjes en sites helpen je bij de eerste stappen met het programmeren van Scratch. Ondertussen is er een nieuwe online-Scratch uit


Scratch : Opdracht muizen vangen

photo Toegevoegd door Kris Robberechts - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 02.08.2013

Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met scratch. Met deze opdracht moet de kat muizen vangen. Het is een techniek die in heel wat andere spelletjes gebruikt kan worden.

Scratch is een visuele programmeertaal waar je met kinderen vanaf acht …


Scratch : Visuele programmeeromgeving

Toegevoegd door Jan Dierckx - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 11.01.2013

Scratch biedt leerlingen een kleurrijke visuele programmeertaal aan waarmee ze plaatjes, foto's, muziek en geluid kunnen combineren tot interactieve bouwsels. 

Als je een programma wilt maken in Scratch, klik je simpelweg grafische blokken aan …


Leerlingenfiche Kodu Game Lab : Aftelklok maken

photo Toegevoegd door Bram Faems - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 16.03.2016

Met behulp van deze leerlingenfiche kunnen leerlingen zelfstandig een Kodu Game Lab spelletje "programmeren" met de visuele code-taal van Kodu

In het spel is het de bedoeling dat Kodu wordt geprogrammeerd om een punt te scoren per opgegeten …


Programkids : Programmeren in het lager onderwijs

photo Toegevoegd door Thijs Van Overberghe - Websites
Laatst aangepast op 16.12.2015

Op deze website vind je heel wat info over het leren programmeren in de lagere school. Je vindt er een lijst van toepassingen (software, apps en sites) die je kan gebruiken in de klas.

Op de site kan je ook heel wat lesfiches downloaden. In deze …


XLogo : Leer- en tekenapplicatie

photo Toegevoegd door Lisbeth Knutsdatter Gregersen - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 16.05.2012

LOGO werd voor het eerst ontwikkeld in de jaren 1970 om te worden gebruikt als onderwijstaal.

  • gratis
  • voor Mac OS X (10.2 of hoger)
  • Geschikt voor jonge leerlingen (0-10 jaar)
  • Open source
  • in zeven talen.

Pak het ondeugend biggetje : Programmeren met Blocky

photo Toegevoegd door Bart De Freyne - Interactieve oefeningen
Laatst aangepast op 24.01.2014

Leerlingen leren programmeren met Blockly, een visuele programmeertaal waar ze blokken kunnen slepen en neerzetten om code (in Java) te schrijven. 
Blockly werkt visueel. Elk blokje komt overeen met een lijn van echte Javacode.

De leerlingen …


Daisy the dinosaur : Programmeren voor kinderen

photo Toegevoegd door Lies Van Laere - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 16.12.2014

Met deze app leren kinderen de beginselen van het programmeren. Ze kunnen de dinosaurus verschillende opdrachten geven. Zo kan de dino stappen, draaien, krimpen, groeien, rollen, ...

Via de challenge mode leren de leerlingen hoe het programma …


Animatieprogramma Pivot : Stappenplan

Toegevoegd door Sara Van Den Abbeele - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 10.09.2014

Met dit stappenplan kunnen de leerling zelfstandig aan het werk met Pivot, een eenvoudig en gratis animatieprogramma waarin een stokpopje de hoofdrol speelt.  Via eenvoudige handelingen kan je het popje laten bewegen.


Music Droid : Denkspel

photo Toegevoegd door Lies Van Laere - Apps, hard- en software
Laatst aangepast op 06.04.2017

In deze app moeten de leerlingen opdrachten geven aan een monstertje. Ze moeten er voor zorgen dat het monstertje op alle tegels komt waar een muzieknoot op staat. Hoe minder opdrachten je geeft, hoe meer sterren je kan verdienen.

De app helpt om …


Programmeren met Music Droid : Stappenplan

Toegevoegd door Sara Van Den Abbeele - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 06.04.2017

Eenvoudig stappenplan om te leren programmeren met de app Music Droid. Het stappenplan geeft meer info over de mogelijkheden van de verschillende knopjes.


Bee-bot : Plattegrond van de school

Toegevoegd door Sara Van Den Abbeele - Downloadbaar lesmateriaal
Laatst aangepast op 06.04.2017

Met dit stappenplan kunnen de leerlingen zelfstandig aan het werk met de Bee-Bot.

  • De leerlingen nemen een opdrachtkaart en voeren de opdrachten uit.
  • Ze programmeren de Bee-Bot zodat hij zich van klas naar klas verplaatst.
  • De leerlingen …