MindMaze : Versterk de mentale veerkracht van je leerlingen


'MindMaze' is een samenwerkingsspel voor 12- tot 15-jarigen over het omgaan met uitdagende situaties en de veerkrachtige tips die ze kunnen inzetten om hun mentaal welzijn te versterken.

Op een actieve en ervaringsgerichte manier duidelijk dat het oké is om je niet altijd oké te voelen. Via een speelse zoektocht komen thema's als durven praten, leren luisteren, hulp vragen en hulp bieden aan bod.

De spelers leren tijdens het spel ook verschillende hulporganisaties kennen. Zo worden niet alleen mentale problemen bespreekbaar gemaakt, maar draagt het spel ook bij aan de preventie ervan.

IDEAAL VOOR

12- tot 15-jarigen 

DOELSTELLINGEN

  • Mentale problemen bespreekbaar maken
  • Inzicht krijgen hoe je kan omgaan met moeilijke situaties en leren kennen van copingmechanismen
  • Leren kennen van hulporganisaties
  • Preventief werken aan mentaal welzijn
  • Durven praten
  • Leren luisteren
  • Omgaan met emoties, durven uiten van emoties, (h)erkennen van emoties
  • Werken aan probleemoplossende vaardigheden
  • Kwaliteiten benoemen van anderen en ontdekken bij jezelf
  • Vanuit een ander perspectief leren kijken (empathisch vermogen)
  • Werken aan zelfvertrouwen door samen te werken (elkaar helpen om opdracht te doen slagen)
  • Hulp vragen en ‘aanbieden’

SPELOMSCHRIJVING

Elk team is verantwoordelijk voor een personage dat zich niet goed in zijn vel voelt. De oorzaak of omstandigheden kennen ze nog niet, die ontdekken ze doorheen het spel.

De innerlijke zoektocht van de personages wordt visueel voorgesteld door een doolhof. Het is aan de teams om samen de uitgang van het doolhof te bereiken via opdrachten rond de thema’s: durven praten, luisteren naar elkaar, hulp vragen en hulp bieden.

Na elke opdracht wordt een deel van het doolhof vrijgespeeld. Tijdens hun tocht door het doolhof verzamelen de teams informatie over hun personages en ontdekken ze bij welke organisaties ze terecht kunnen met hun problemen of vragen.

Lukt het de teams om de uitgang te bereiken en de onzekerheden van de personages te benoemen?

Ontwikkeling en productie door De Aanstokerij vzw, met steun van de Vlaamse Overheid. 

TIP

Het spel leent zich perfect voor een uitgebreide nabespreking achteraf wat interessant kan zijn voor bv. bezinningsmomenten. 


PRAKTISCH

  • Aantal spelers: 8 - 25
  • Aantal speltrainers: 1 
  • Speelduur: 100 - 180 minuten


AANPAK

Eén van onze speltrainers komt het spel ter plaatse spelen met je groep.
Na het spel volgt een uitgebreide nabespreking waarbij de groep dieper ingaat op het thema en de inzichten opgedaan tijdens het spel en de link wordt gelegd met de realiteit.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
De Aanstokerij
Organisatie