Enter Escape - escape game over veilig en verantwoord sociaal media gebruik

Logo Toegevoegd door De Aanstokerij op 31.10.2018
Nascholing of activiteit

Thema

'Enter Escape' is een informatief spel voor 10- tot 13-jarigen in de vorm van een escape game over veilig en verantwoord sociaal media gebruik.

Met het spel kan je samen met kinderen en jongeren nadenken over de nodige vaardigheden om maximaal gebruik te maken van de kansen die online media bieden én bewust te zijn van de risico’s en gevaren.

Spelomschrijving

De spelers maken kennis met ‘Digiman’, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand ‘Hackerina’ opduikt en online problemen veroorzaakt (gênante foto's van anderen online gooien, cyberpesten, wachtwoorden prijsgeven ...), schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. 

Want Hackerina zit ergens verstopt, maar gelukkig heeft ze een fout gemaakt. Ze heeft al 10 personen kunnen hacken, maar heeft daarbij per ongeluk telkens wat informatie achtergelaten over haar exacte locatie. 

Aan de hand van een escape game gaan de spelers op zoek naar de verblijfplaats van Hackerina om haar te laten arresteren. De spelers zijn verdeeld over 2 kamers, met slechts 1 computerprogramma als communicatiemiddel. Het is aan hen om via dit programma zoveel mogelijk tips te bekomen over waar Hackerina zich precies bevindt.  

Ze krijgen hiervoor een uur de tijd. Als ze hier niet in slagen, zal Hackerina niet meer tegen te houden zijn en is geen enkele gebruiker van sociale media nog veilig!  

Ontwikkeld door De Aanstokerij in opdracht van Link in de Kabel, met de steun van het Digital Belgium Skills Fund.

 

Doelstelling

De spelers inzicht geven in de kansen van online media met oog voor de risico’s zoals oa. sexting, online haatspraak, het doorgeven van gegevens, cyberpesten …

Doelgroep

10- tot 13-jarigen (starters sociale media) en OKAN-leerlingen

Accomodatie

2 aparte lokalen met enkele tafels, WIFI-verbinding is noodzakelijk

Aanpak

Begeleiding door De Aanstokerij (of door Link in de Kabel voor buSO)

Eén van onze speltrainers komt het spel ter plaatse spelen met je groep.
Na het spel volgt een uitgebreide nabespreking waarbij de groep dieper ingaat op het thema en de inzichten opgedaan tijdens het spel en de link wordt gelegd met de realiteit.


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan