Computationeel denken

Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Computationeel denken is een manier om problemen op te lossen. Jongeren krijgen door computationeel denken greep op de werkelijkheid om zich heen. Hoe raak je ergens op tijd? Hoeveel data heb je nog over op je smartphone? Waarom word je op sociale media bestookt met bepaalde advertenties?

Het leren van onder meer algoritmes, systematiek en programmeertaal krijgt een belangrijke plaats binnen het computationeel denken. Het stimuleert het redeneren, abstraheren en het probleemoplossend vermogen. Computationeel denken houdt dus in dat je naar een probleem of vraagstuk kijkt op een manier die toelaat dat een computer kan helpen bij de oplossing.

 

Codeweek: 5-20 oktober 2019

 
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische activiteiten. Het idee erachter is om programmeren zichtbaarder te maken, om jongeren, volwassenen en ouderen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen, om deze vaardigheden te ontsluieren en om gemotiveerde mensen bij elkaar te brengen om te leren..  

Publicatie 'Zo denkt een computer'

Zo Denkt Een Computer

Download

Deze publicatie biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Via de tools kunnen scholen hun leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld.

 

Opleiding en activiteiten

Studiedagen Code Festival

In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.

Leermiddelen

Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken  in de klas. Enkele voorbeelden:

  • Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
  • Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
  • Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
  • Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
  • Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.

Nog meer leermiddelen vind je hieronder

Door KlasCement | Bijgewerkt: 18-07-2019
Een laptop scherm met codeertaal erop.  www.pixabay.com

Leermiddelen (323)

Sorteer
Sorteer: Relevantie | Datum | Score

Bezoek onze deelsite Kiezen voor STEM  om te zoeken binnen het STEM-aanbod van KlasCement. Duik in het het rijke STEM-aanbod voor wetenschappen, informatica, technologie, wereldoriëntatie en wiskunde.