Games in de klas

Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in je lessen te integreren.

Hiernaast zie je het stappenplan dat je kan volgen om een les te ontwikkelen met games.  Meer info over de verschillende stappen vind je in de ‘handleiding Game.Learn.Grow’ of bekijk de videotutorial

Waarom een game in je les?

Zoals je kan zien, start je bij het ontwikkelen van een les met games, vanuit jouw beginsituatie en kies je vervolgens het doel dat je wil bereiken. Je vertrekt dus niet vanuit de game, maar wel vanuit de vraag: waarom wil je eigenlijk een game in deze les integreren? Wil je leerlingen motiveren, activeren of wil je eerder games gebruiken om te differentiëren? Dit noemen we de focus. Afhankelijk van je focus, zal je les er helemaal anders uitzien. 

Het is omdat we vanuit deze filosofie vertrekken, dat deze themapagina is opgebouwd uit verschillende subpagina’s, met telkens een andere focus. Op elke pagina vind je lesstructuren waarin je games kan integreren, aangepast aan jouw focus. Per lesstructuur vind je ook gelinkte praktijkvoorbeelden ter inspiratie (‘lesfiches’) bij 'lesmaterialen'. 

Aan de slag? Klik hieronder op jouw focus. 

Wil je meer informatie over wat games juist zijn en waarom je games zou inzetten in de klas? Dan vind je deze info op gamesindeklas.be

 

Deze themapagina is tot stand gekomen op basis van een onderzoeksproject uitgevoerd aan de Arteveldehogeschool.  

In samenwerking met Mediawijs en het Departement Onderwijs en Vorming.

Door KlasCement | Bijgewerkt: 23-11-2020
Het stappenplan van deze toolbox. Game.Learn.Grow

Leermiddelen (51)

|
Datum | Score