Games in de klas
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in je lessen te integreren.
Hiernaast zie je het stappenplan dat je kan volgen om een les te ontwikkelen met games. Meer info over de verschillende stappen vind je in de ‘handleiding Game.Learn.Grow’ of bekijk de videotutorial.
Waarom een game in je les?
Zoals je kan zien, start je bij het ontwikkelen van een les met games, vanuit jouw beginsituatie en kies je vervolgens het doel dat je wil bereiken. Je vertrekt dus niet vanuit de game, maar wel vanuit de vraag: waarom wil je eigenlijk een game in deze les integreren? Wil je leerlingen motiveren, activeren of wil je eerder games gebruiken om te differentiëren? Dit noemen we de focus. Afhankelijk van je focus, zal je les er helemaal anders uitzien.
Het is omdat we vanuit deze filosofie vertrekken, dat deze themapagina is opgebouwd uit verschillende subpagina’s, met telkens een andere focus. Op elke pagina vind je lesstructuren waarin je games kan integreren, aangepast aan jouw focus. Per lesstructuur vind je ook gelinkte praktijkvoorbeelden ter inspiratie (‘lesfiches’) bij 'lesmaterialen'.
Aan de slag? Klik hieronder op jouw focus.
- Games om te motiveren
- Games om te differentiëren
- Games om de leerstof aanschouwelijk te maken
- Games om leerlingen te activeren
- Games om te herhalen
- Games om geleidelijk te werken
Wil je meer informatie over wat games juist zijn en waarom je games zou inzetten in de klas? Dan vind je deze info op gamesindeklas.be.
Deze themapagina is tot stand gekomen op basis van een onderzoeksproject uitgevoerd aan de Arteveldehogeschool.
In samenwerking met Mediawijs en het Departement Onderwijs en Vorming.
-
Game.Learn.Grow: Aan de slag met games in de klas, handleiding
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Game.Learn.Grow: Videotutorial aan de slag met games in de klas
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
VideoLeerkracht -
Een motiverende instap met games: Lesstructuur A
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om je leerlingen meer te motiveren, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen.
Is deze …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Begeleid zelfstandig leren: Lesstructuur B
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om je leerlingen begeleid zelfstandig te laten leren, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Gamificeer de evaluatie: Lesstructuur C
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om de evaluatie te gamificeren, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen.
Is deze lesstructuur toch …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Aangepast aanbod voor enkele leerlingen: Lesstructuur D
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om alle of enkele leerlingen een aangepast aanbod te bieden, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen.
Is deze …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Zelfstandig inoefenen: Lesstructuur E
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om de leerlingen leerinhoud zelfstandig te laten inoefenen, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Gevarieerd hoekenwerk: Lesstructuur F
Wanneer je games in de klas wil gebruiken in een gevarieerd hoekenwerk kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan zou kiezen.
Is deze lesstructuur toch niet de …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Gedifferentieerd contractwerk: Lesstructuur G
Wanneer je games in de klas wil gebruiken in een gedifferentieerd contractwerk kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen.
Is deze lesstructuur toch niet de …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Leerlingactiviteit verhogen met opdrachten in duo's: Lesstructuur H
Wanneer je games in de klas wil gebruiken om de leerlingactiviteit te verhogen, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor deze lesstructuur zou kiezen.
Is deze lesstructuur toch niet …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Lange tijd met dezelfde game aan de slag: Lesstructuur I
Wanneer je een groter geheel van leerinhouden wil aanbieden met een game, geïntegreerd wil werken of wil aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Verschillende opdrachten in competitief groepswerk: Lesstructuur J
Wanneer je games in de klas wil gebruiken in een competitief groepswerk, kan je gebruik maken van deze lesstructuur. Deze kaart geeft aan hoe je les is opgebouwd en waarom je voor dit lesplan kan kiezen.
Is deze lesstructuur toch niet de ideale voor …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht