STEM-projecten voor kleuter- en lager onderwijs: informatie en lesmateriaal
Waarom drijven boten? Hoe werkt een auto? Kleine kinderen dragen een grote nieuwsgierigheid in zich dat met het ouder worden jammer genoeg vermindert. Door STEM-activiteiten op jonge leeftijd aan te bieden kan je als leraar dit vuur blijven voeden.
In dit filmpje kom je meer te weten over STEM
Spelenderwijs technologie eigen maken
Het ontwikkelen van STEM-leercompetenties begint dus best reeds op de basisschool. Kinderen leren spelenderwijs van jongs af aan technologie eigen te maken en de inhoud van wetenschap en wiskunde toe te passen tijdens leeractiviteiten op school waarbij ze op onderzoekende wijze natuurfenomenen exploreren of levensechte dingen bouwen.
Kies jouw doelgroep
-
Dieren in de nacht: Meerbegaafdenproject
Het project dieren in de nacht wordt gebruikt voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Er wordt vooral zelfstandig gewerkt. Een laptop in handbereik is handig! Kinderen kunnen een aantal weken werken tijdens lessen wereldoriëntatie …
Downloadbaar lesmateriaal (100)Leerkracht -
STEM KOMPAS: Handleiding voor STEM-lessen
Deze handleiding dient voornamelijk als leidraad en inspiratie om activiteiten/lessen rond STEM (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) vorm te geven. De doelgroep van deze handleiding zijn leerkrachten, begeleiders en mensen met …
Downloadbaar lesmateriaal (76)Leerkracht -
mBlock en mBot: Instap en opdrachten
Met deze instap en opdrachten leer je werken met de mBot door deze te programmeren met mBlock.
Downloadbaar lesmateriaal (13) -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Dwengo: Aan de slag met lesmateriaal over AI en STEM
Ga jij al aan de slag met informaticawetenschappen en techniek in de klas? Dwengo vzw geeft jou de nodige ondersteuning. De lespakketten zijn gebruiksvriendelijk, maatschappelijk relevant, wetenschappelijk onderbouwd, en inclusief.
Dwengo vzw …
Website (7) -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Ozobot: Lesvoorbereiding
In deze les gaan wij aan de slag met de Ozobot. De leerlingen leren hiermee op een speelse wijze werken en maken aan de hand van verschillende opdrachten kennis met de Ozobot. In deze les maken wij gebruik van tablets maar je kan ook gebruik maken …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Student (lerarenopleiding) -
STEM computer: STEM-project
Dit project wil computationeel denken stimuleren in het basisonderwijs en op de overgang naar secundair onderwijs. Hiertoe worden twintig praktijkvoorbeelden uitgewerkt die illustratief zijn voor een STEM-aanpak met integratie van computationeel …
Nascholing of activiteit (6)Organisatie, firma, vzw -
Moonshotkidz: Wiskundige en elektrische knutselprojecten
Moonshotkidz verzamelt op dit videokanaal stappenplannen om op een creatieve wijze elektrische circuits en de ontvouwing van een driehoekige prisma te maken.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website