43. Cijferen met Worksheet Generator en met freeware : ICT op het menu

Foto Toegevoegd door Lies Van Laere op 04.05.2009
App of software

Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen kan perfect door de computer ondersteund worden in de klas. De leerkracht kan op een makkelijke manier fraaie werkblaadjes opmaken via een werkblad-generator, terwijl de leerlingen individuele oefenstof aangereikt krijgen via de computer.

- Een hulpmiddel voor de leerkracht:
Worksheet Factory Lite
Het programma Worksheet Factory Lite bevat een getallengenerator die zelfstandig oefenstof aanlevert. De leerkracht krijgt de gelegenheid om het programma te sturen. Hij kan bijvoorbeeld het maximaal eindgetal instellen. Hij kan ook aangeven welke cijfers wel of niet mogen gebruikt worden of welke bewerkingen in het werkblad aan bod mogen komen. De layout – van oorsprong Engelstalig – kan volledig aangepast worden aan de noden van de klas of school.
De versie waarnaar we verwijzen is een freewareversie met een beperkt aantal mogelijkheden.
Info over het betalende totaalpakket kan je vinden op http://www.worksheetfactory.com.

- Software voor de leerlingen:
We maken gebruik van enkele programma’s uit de freewarecollectie van de EUN-Virtual School Primary.

G1 en G2
Twee programma’s voor de jongste kinderen (eerste en tweede leerjaar). Deze kunnen perfect gebruikt worden om oudere leerlingen met leermoeilijkheden op een andere manier in contact te brengen met cijferen. Via een soort memory worden de cijfervaardigheden van de leerlingen getest. Er is een mogelijkheid om twee spelers tegen elkaar te laten spelen. De interface is Engelstalig.
De programma’s werken als volgt: bij aanvang worden de namen ingevuld van de spelers. Kies voor 'New Game'. Klik op twee kaarten. Zoek twee speelkaarten die bij elkaar horen. Als er twee kaarten zichtbaar zijn vraagt het programma of ze gelijk zijn aan elkaar. Klikken op Yes of No is de boodschap. Een geluid geeft aan of het antwoord goed of fout is. Bij een goed antwoord verschijnt er bij de speler een icoontje.

Dizunit
Een lieveheersbeestje nodigt de kinderen, nadat ze de stippen op zijn schild geplaatst hebben (meteen een inoefening op de notitie van de getalbeelden), uit om getallen samen te stellen. Een individuele score is zichtbaar. Het programma heeft een Franstalige interface, maar kan makkelijk door anderstalige kinderen gebruikt worden.
De kinderen moeten volgende opdrachten uitvoeren: klik op het openingsscherm op de witte figuur (eend). Zet de tien stippen (slepen met de muis – linker muisknop gebruiken) op het schild van het lieveheersbeestje. Meteen ga je naar ‘het bos’. Er verschijnt een getal. Maak met groepjes van tien (rode diertjes) en de andere getalcombinaties het opgegeven getal na (slepen van figuurtjes met de muis – gebruik linkermuisknop om alles op zijn plaats te zetten). Het aantal goede antwoorden wordt bijgehouden.

Calcul
Een volledig instelbaar programma, dat het inoefenen van alle bewerkingen mogelijk maakt. De leerkracht stelt vooraf het niveau in (welke maximumgetallen, welke bewerkingen, hoeveel tijd krijgen de leerlingen om een oefening te maken). De leerkracht bepaalt vooraf ook andere parameters van het programma (getallen, bewerkingen, tijd, aantal leerlingen die samenwerken).
Verschillende werkvormen mogelijk. Twee suggesties:
- drill & practice: binnen het gegeven tijdsbestek de oefening uit het hoofd uitvoeren
- combinatie: stel de tijd iets langer in laat de leerlingen de cijferoefeningen op een blaadje papier maken en daarna intikken.
Dit programma kan in quasi elke klas van de basisschool gebruikt worden.  


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan