Rekensommen

Foto Toegevoegd door Bart Colémont op 29.03.2008
App of software

De bedoeling van dit rekenspel is kinderen te helpen met hoofdrekenen. Er is een sterke vorm van differentiatie mogelijk.

Voor leerlingen het spel kunnen spelen moet de leerkracht eerst de namen van de leerlingen ingeven en aangeven welke oefeningen er gemaakt moeten worden. De leerkracht kan per leerling instellen welke oefeningen er gemaakt moeten worden. Zo kan er ingesteld worden welke bewerking er geoefend moet worden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen of een combinatie van de 4) Er kan gekozen worden voor rechtdoor rekenen (x + y = ?) of puntoefeningen (? + y= z).

De leerlingen kunnen na het opstarten van het spel, hun naam kiezen. Het spel genereert dan oefeningen aan de hand van de gekozen instellingen. De leerlingen hebben 30 seconden de tijd om een oefening op te lossen. Deze tijdsklok wordt voorgesteld door Ralf de Rups die langzaam van links naar rechts over het scherm kruipt. Wanneer Ralf aan de rechterkant van het scherm is, is de tijd voorbij en wordt de volgende oefening getoond. Wanneer de leerling, voor het einde van de tijd, de juiste oplossing geeft, verandert de rups in een vlinder en vliegt weg.


Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid? Meld aan
Niveau en vak
Lager   1e, 2e graad
BuLO
Wiskunde
Onderwijsbehoefte
LeerstoornissenVerstandelijk
Categorie
Educatief (Leerling)
Trefwoorden
aftrekkendeeltafelhoofdrekenenmaalmaaltafelminoptellenpluspuntoefeningrekenenrekensommentafelsleerzorg