-
Statistisch onderzoek: ICT-oefening
Online oefening waarbij leerlingen een statistische verwerking doen van een klein onderzoek. De leerlingen leren daarbij in Excel:
- een gegevenstabel typen;
- formules genereren (gemiddelde, mediaan, minimum en maximum);
- zelf een formule ingeven …
WebsiteLeerkracht -
MagicSchool for Students: AI-geletterdheid ontwikkelen
MagicSchool for Students, van de makers van MagicSchoolAI, is een AI-platform dat is ontworpen om AI-geletterdheid van studenten op te bouwen. Het leert studenten niet alleen om AI op een verantwoorde manier te gebruiken, het ontsluit …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Kiesraad in de klas
De Kiesraad is een Nederlandse serious game die toegespitst is op vier onderwerpen:
- ondermijnende criminaliteit
- sociale media
- cybercrime
- sexting
Elk onderwerp heeft een filmpje van maximaal tien minuten waarin een of meerdere dilemma’s …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
eDoecatie: Ik doe dus ik leer
De DOELAB-lessen zijn opgedeeld in zeven techniek werelden.
Je vindt er uitgewerkte lesmaterialen over:
- media en entertainment;
- ontwerpen en productie;
- voeding en natuur;
- high tech en science;
- energie;
- wonen, werken, verkeer;
- mens en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
NASA Science: Open-sourcewetenschapsinitiatief
De ruimteorganisatie NASA engageert zich om een inclusieve open wetenschapsgemeenschap op te bouwen. Open-sourcewetenschap is een verbintenis tot het open delen van software, gegevens en kennis (zoals algoritmen, artikelen, documenten, aanvullende …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Online leerplatform: Programmeren in Python
Programmeren is het schrijven van een computerprogramma, een concrete reeks instructies die een computer kan uitvoeren. Dit gebeurt in een programmeertaal. Er bestaan véél verschilende programmeertalen, zoals Javascript, HTML, …
Website -
Online leerplatform: Sublimatie
Sublimatie is de benaming voor een proces in de makerswereld waarbij men een digitaal ontwerp permanent op een product plaatst. Bijvoorbeeld een T-shirt, mok, rugzak, sleutelhanger, fotoplaat … Met een sublimatieprinter en hittepers kan je …
Website -
Online leerplatform: Vacuümvormen
Vacuümvormen of thermovormen is een productietechniek dat men onder andere gebruikt voor het maken van verpakkingen, trays en displays. De vacuümvormmachine, ook thermovormer genoemd, verhit een kunststofplaat totdat deze plastisch wordt. …
Website -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
Online leerplatform: 3D-ontwerpen
Om digitale machines zoals een 3D-printer of een CNC-machine aan te sturen, maak je een 3D-ontwerp. Je leert 3D-tekenen in een CAD-programma. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor digitaal fabricatie.
Leer alles …
Website -
Online leerplatform: Lasersnijden
Lasersnijden is het proces waarbij een laserstraal allerlei materialen zoals hout, kunststof, textiel, karton ... kan snijden, graveren of etsen. De grote nauwkeurigheid, snelheid en veelzijdigheid van de laser zijn de grote voordelen bij het …
Website