-
Drankenkoffer met suikerspel
De drankenkoffer bestaat uit een draaiboek en het suikerspel. Het doel van
het spel is om de kennis en vaardigheden te vergroten om bewuster voor
gezonde dranken te kiezen. De leerlingen gaan na hoeveel suiker er in de dranken zitten.Fysiek materiaal -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Eerste hulp bij tandongevallen: Infofiche
Deze infofiche werd opgesteld door het Vlaams Instituut Mondgezondheid en geeft aan wat je moet doen bij een gebroken of verplaatste (melk)tand.
Beeld -
Virtual reality: Verzameling 360° video's
Je vindt hier een verzameling VR-filmpjes. De filmpjes zijn per vak geordend.
VR staat behoorlijk in de belangstelling, óók binnen het onderwijs. Het idee van deze pagina was om een aantal gratis materialen bij elkaar te brengen die …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Open Bedrijvendag: Instructiefiche
Opdracht in het kader van Open Bedrijvendag. Leerlingen moeten een bedrijf zoeken, het bezoek regelen, bedrijfskaart aanmaken en een voorstelling maken.
Samenwerken gebeurt a.d.h.v. Google classroom.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Save our planet: Spel
Save our Planet over klimaat en duurzaamheidskwesties is ontwikkeld door VIVES. Het bestaat als bordspel, maar kan ook online gespeeld worden.
Weet jij trouwens hoeveel voedsel wordt verspild, welk Europees land de grootste ecologische voetafdruk per …
Fysiek materiaal (7) -
Medische afbeeldingen: Gratis te gebruiken
Wetenschappelijke illustraties vrij te gebruiken zolang de bronvermelding correct gebeurt.
Website (7)Leerkracht -
Tekenen en vullen recipiënt: Stappenplan
Stappenplan voor het tekenen, opmaken en automatisch opvullen van een recipiënt (erlenmeyer, kolf, reageerbuis ...) op basis van meetgegevens.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Paint en Befunky: Werkbundel
In deze werkbundel leren leerlingen met het programma Paint en de website Befunky werken.
De opdrachten zijn kort samengevat en ondersteund door video's en voorbeelden van het eindresultaat.
Meer informatie vind je ook hier: …
Downloadbaar lesmateriaal (41)Leerkracht -
P-reviews: Onderzoek koppelen aan je vak
P-reviews wil inzichten van wetenschappelijk onderzoek koppelen aan concrete lespraktijk. Je leest zes inspirerende voorbeelden:
- Wat is het belang van etnisch-culturele diversiteit voor het vak geschiedenis?
- Wetenschap is voor iedereen, ook voor …
WebsiteLeerkracht -
3D-printer in de klas: Lessuggesties
Aanzet tot het gebruik van een 3D-printer op school. Er worden enkele ideeën aangereikt voor vier verschillende thema's: Halloween, Valentijn, Kerstmis, Pasen, zomer
Bron afbeeldingen: eigen creatie binnen Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht