-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Kom alles te weten over het mediagebruik en de mediaopvoeding in gezinnen: Cijfers MediaNest 2023
In 2023 brachten we voor de derde keer het mediagebruik en de mediaopvoeding in Vlaamse gezinnen in kaart. Voor deze editie gunden meer dan 1000 van jullie ons een inkijk in het schermgebruik van jullie kinderen: welke media …
Artikel -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Cyberpesten in cijfers: Infographic MediaNest
Hoe vaak komt cyberpesten voor bij jongeren? Welke vorm van cyberpesten komt het vaakst voor? Bij wie zoeken jongeren steun?
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Op weg naar zelfstandig leren
In dit artikel wordt a.d.h.v. een symbolische studeerklok uitgelegd hoe leerlingen het best aan de slag gaan om leerstof te verwerken en te studeren.
Ook voor leerkrachten worden enkele handvaten aangereikt om dit zelfstandig leren te …
Artikel (6)Leerkracht -
Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs: praktijkgericht onderzoek via design research
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers
Om het zorgtraject optimaal te laten verlopen, is een goede verwijzing en samenwerking tussen onderwijs en …
Artikel -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Op zoek naar je diepste drijfveren: Inspiratiespel
Bewustwordingsspel met focus op wat ik wil.
Honderdveertig kleurrijke kaarten, verdeeld over vier groepen:
- Activiteiten die helpen na te denken over vragen waar ik mee bezig ben en waar ik energie van krijg.
- Inspiratiebronnen vanuit de …
Fysiek materiaal (3) -
Sociale netwerken en onderwijs: Resultaten enquête
In december deed Bram Faems, in opdracht van KlasCement volgende oproep:
Facebook bracht de grote doorbraak voor de zogenaamde “sociale netwerken”. Facebook was echter niet de eerste website waarbij gebruikers foto’s, ervaringen, …
ArtikelSchool/onderwijs