-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Voorrang bij kruispunten: CoSpaces Edu
Oefening in CoSpaces Edu waarbij de voorrangsregels bij een kruispunt en een kruispunt met stoplichten worden gesimuleerd via code. Leerlingen coderen nadien zelf een simulatie van het stadsverkeer in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
3D-animaties van technische zaken
In dit Engelstalig videokanaal worden technische zaken zoals gebouwen, skiliften, bruggen ... aan de hand van 3D tekeningen en animaties uitgelegd.
VideoLeerkracht, Ander -
Experiments with Google
Sinds 2009 hebben programmeurs duizenden verbazingwekkende experimenten ontwikkeld met Chrome, Android, AI, AR en meer.
Deze website toont projecten, samen met handige hulpmiddelen en bronnen, om anderen te inspireren om nieuwe experimenten te …
WebsiteLeerkracht -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Living Lab Industrie 4.0
De uitdaging voor secundaire scholen op weg naar industrie 4.0 is dat leraren en leerlingen moeten beschikken over de nodige vaardigheden en competenties. En laat dat net zijn waarop Living Lab inzet. De leerlingen hebben de simulatie van Fisher …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Smart bike
Er werd een fiets gecreëerd die voorzien is van tal van snufjes om de fiets slimmer en veiliger te maken. Hierbij vormt de fietscomputer het hart van het project. Ze hopen op deze manier iets te betekenen voor fietsers van allerlei …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Veilige windenergie
Een eenvoudige windmolen voldoet niet aan de veiligheidseisen wegens de mogelijkheid van op hol slaan bij hevige wind. Daarom maakten we een windmolen met draaibare wieken, die uit de wind geplaatst kunnen worden. Hiermee wordt energie opgewekt …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Procesgestuurde matrijskoeling
Data-uitwisseling 4.0 is een must om de koeling tijdens het extrusieproces van kunststoffen op een slimme en geconnecteerde manier te laten verlopen. Het project bestaat er in om een simulatie van deze opstelling te bouwen. De leerlingen …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Automatisatie matrijstooling
De leerlingen bouwden een tool om de matrijs te openen op een ergonomische en veilige manier. Aan het begin van het schooljaar hebben zowel de leerlingen als de leraren een rondleiding gekregen bij Recybuild Solutions. Op deze manier kregen de …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Food for thought
In het project Food for thought ontwikkelden de leerlingen een vertical farm. In het prototype worden de rucola plantjes bewaterd door een eb- en vloedsysteem. Ze krijgen op deze manier één à twee keer per dag water dat na vijf …
Video -
Limburg STEM't af! 2020-2021: Interactieve sjoelbak
Het woonzorgcentrum was op zoek naar een totaalbelevingsconcept: een mobiele opstelling die de beleving van zoveel mogelijk zorgvragers maximaliseert. Met de interactieve sjoelbakken willen we de bewoners van woonzorgcentrum Ludinaca een unieke …
Video