-
Arcade: Werking van spelconsoles
In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ontdekken ze hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een …
Fysiek materiaal -
Modelleren met Onshape: E-boek
Om te kunnen 3D-printen moet er eerst een 3D-model worden ontworpen en gemodelleerd. Dat laatste is het doel van deze cursus.
Je leert de basistechnieken van parametrisch 3D-modelleren en het maken van onderdelen, alsmede hoe je onderdelen met elkaar …
Fysiek materiaalAndere functie -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Digitale activiteiten in het STEM-onderwijs: Taccle 2
TACCLE2 is een gids waarmee je je lessen kan verrijken en leren in je klas kan bevorderen. Het boek bevat zo’n honderd ICT-ideeën die zowel in wiskunde, wetenschappen en techniek kunnen worden gebruikt. Naast gedetailleerde …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Ander -
3D-printer in de klas: Lessuggesties
Aanzet tot het gebruik van een 3D-printer op school. Er worden enkele ideeën aangereikt voor vier verschillende thema's: Halloween, Valentijn, Kerstmis, Pasen, zomer
Bron afbeeldingen: eigen creatie binnen Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Makey Makey: Alarmsysteem
Deze fiche is een uitbreiding op de basisfiche over Makey Makey. Deze fiche daagt je uit om een alarmsysteem te ontwerpen en maken met een Makey Makey.
Bron: MaKey MaKey : Didactische fiche door Lennart Dreesen
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Afbeeldingen vectoriseren voor CAD
Indien je een afbeelding of scan wil gebruiken in een CAD-programma moet je enkele stappen doorlopen.
Deze handleiding legt dit stap voor stap uit voor het gebruik in Autocad.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
LEGO Education MINDSTORMS: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met de Mindstormsrobot.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (11)