-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Invloed van inflatie op loon: Oefening
Inflatie is een economisch gegeven. Het vormt de basis van de indexering. In deze opdracht worden drie verschillende indexen besproken:
- gewone index;
- gezondheidsindex;
- spilindex.
De kern van de oefening zijn de gevolgen op het inkomen. In …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Beroepen en interesses: Onderzoekskaartjes en opdrachten
Onderzoekskaartjes gebaseerd op beroepen en interesses:
- natuur
- bioloog (algemeen, fauna en flora)
- dokter (het menselijk lichaam)
- geoloog (niet-levende natuur en ruimte: de aarde en het heelal)
- MuVo
- architect
- musicus …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht - natuur
-
Maal- en deeltafels oefenen: QR-codes naar interactieve oefeningen
Oefen zelfstandig, met deze zelfcorrigerende oefeningen, de maal- en deeltafels. In dit document vind je de QR-codes van 61 oefeningen op de tafels. Alle oefeningen werden gemaakt met BookWidgets.
Je vindt er oefeningen van:
…Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Seks en relaties: Opzoekopdracht
ICT-oefening i.v.m. seks en relaties. De leerlingen zoeken de antwoorden zelfstandig op in de Jongerengids.
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Tekenen en vullen recipiënt: Stappenplan
Stappenplan voor het tekenen, opmaken en automatisch opvullen van een recipiënt (erlenmeyer, kolf, reageerbuis ...) op basis van meetgegevens.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Klimaatverandering: Opzoekopdracht
Opdrachtenbundel opgesteld bij de inhoud en videofragmenten van de site climatechallenge over de klimaatverandering, gevolgen en oplossingen.
De leerlingen werken zelfstandig in groepjes per twee. Elk groepje werkt met een i-Pad.
Downloadbaar lesmateriaal (53)Leerkracht -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Zoek het juiste bedrag: Zelfcorrigerende oefeningen
Leerlingen krijgen een getal te zien. Hierbij krijgen ze telkens drie geldbijdragen te zien in munten en biljetten. Ze zoeken het passende bedrag.
Er zijn verschillende niveaus:
- geldbedragen tot € 5,
- geldbedragen tot € 10, …
Downloadbaar lesmateriaal (60)Leerkracht, ICT-coördinator -
Digitale en analoge klok: Zelfcorrigerende oefeningen
Volgende oefeningen komen aan bod:
- uur,
- half uur,
- kwart voor,
- kwart over.
De leerlingen lossen de oefeningen op in interactieve Excelbladen. Ze kunnen meteen zien of ze de oefeningen correct maakten.
Downloadbaar lesmateriaal (31)Leerkracht, ICT-coördinator -
Getallenkennis tot 100: Zelfcorrigerende oefeningen
Verschillende soorten oefeningen:
- honderdveld invullen,
- getallen rangschikken,
- tellen met sprongen,
- ....
De leerlingen lossen de oefeningen op in interactieve Excelbladen. Ze kunnen meteen zien of ze de oefeningen correct maakten.
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht, ICT-coördinator -
Gepast betalen: Zelfcorrigerende oefeningen
De leerlingen maken eerst enkele oefeningen waarbij ze munten en biljetten moeten samentellen.
Daarna proberen ze bedragen te betalen met zo weinig mogelijk munten en biljetten.
De leerlingen lossen de oefeningen op in interactieve Excelbladen. Ze …
Downloadbaar lesmateriaal (31)Leerkracht, ICT-coördinator