-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Logica en waarheidstabellen: Booleo-spel
Dit document kan je afdrukken om zelf kaarten te maken voor een Booleo-spel, gebaseerd op het gelijknamige spel van Jonathan Brandt & Chris Kampf. Met dit spel worden de logische operatoren NOT ,OR, AND en XOR ingeoefend.
De spelregels kan je …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Numerieke wiskunde met Python: Pythonprogramma's en handleiding
Deze handleiding behandelt een groot aantal computerprogramma's geschreven in Python die het manuele rekenwerk bij numerieke wiskunde vervangen. Je vindt hier een breed scala aan wiskundige toepassingen binnen de numerieke wiskunde. Voor bijna elk …
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Laseralarm: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een toestel te ontwerpen, te bouwen en te testen dat in staat is om een optisch alarmsysteem te omzeilen. Je studenten krijgen uitleg over de werking van een optisch alarmsysteem. Nadien …
Downloadbaar lesmateriaal -
Automatus: De app waarmee je rekenen automatiseert
Automatiseer op een speelse manier de basisbewerkingen. In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via een doeltijd op maat kan een leerling een tegel van het land veroveren. Elke leerling, snel of minder …
App of software -
Soundtrap: Jouw eigen muziekstudio overal
Met Soundtrap kunnen je leerlingen experimenteren met nieuwe geluiden, maken ze zelf een nummer of werken ze samen met anderen.
App of softwareLeerkracht -
Beschrijvende statistiek met GeoGebra en Excel: Opdrachten - Delta 3
Eerst worden centrum- en spreidingsmaten bepaald met behulp van GeoGebra. In een volgend deel leer je grafische voorstellingen maken met behulp van GeoGebra (dotplot, staafdiagram, histogram, boxplot) en Excel (cirkeldiagram, lijndiagram). …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht -
Beschrijvende statistiek in Excel: Werkbundel
Begeleidingsdocument om de leerlingen wegwijs te maken met de functies van Excel die gebruikt worden tijdens de lessen statistiek.
Aan de hand van een startbestand met gegevens (suiker in reep chocolade) gaan de leerlingen het volgende …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Reuzenrad tekenen: GeoGebra
In deze opdracht is het de bedoeling dat de leerlingen hun creativiteit en fantasie gebruiken om een reuzenrad te tekenen met GeoGebra en dit te laten draaien door gebruik te maken van draaiingen (rotaties) , verschuivingen …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eigenschappen van gelijkheden: PhET
Een onderzoek naar de eigenschappen van gelijkheden met behulp van een applet van PhET Interactive Simulations.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht