-
Hoe maak je een eduscape met BookWidgets?
In deze video leg ik uit hoe je met BookWidgets zelf een eduscape of een leerrijke digitale escaperoom kan maken.
Enkele voorbeelden van eduscapes:
- Zoek de schat van de farao;
- Bankoverval!
- Ontsnap uit de school.
Video (105)Leerkracht -
Reclamebureau in de klas: Opdracht
Lessite waarbij de leerlingen de opdracht krijgen om promomateriaal te ontwerpen voor de school. Daarbij kunnen ze kiezen om:
- een promofilmpje van de school te maken;
- een flyer van de school te ontwerpen;
- een poster voor de opendeurdag te …
Website (23)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Toporopa: Topografie van Europa
Toporopa is bedoeld voor iedereen die de topografie van Europa beter wil leren kennen. Verschillende zaken kunnen hierbij geoefend worden: Eurolanden, rivieren, bergketens, monarchieën, zeeën, metropolen, eilanden, hoofdsteden, vulkanen, …
Website (19)Leerkracht -
Reclame op sociale netwerken: Sensibiliseringsfilmpje
Slechts één op de vier jongeren beseft dat sociale netwerksites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven. Wetenschappers van UAntwerpen maakten een filmpje om jongeren uit te leggen hoe ze die (vaak listige) reclame kunnen …
Video (20) -
Ict-platform: Lessuggesties bij de ZILL-doelen
Je vindt op deze site:
- (online) oefeningen van kleuter tot bovenbouw, opgebouwd volgens de ZILL-doelen;
- materiaal voor flipping the classroom;
- tools voor digitale borden;
- uitgebreid overzicht van apps voor tablets;
- activiteiten voor …
Website (28)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (42)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
ICT-vijver voor de basisschool
Op deze site met diverse educatieve onlineoefeningen en weblogs van Brusselse scholen.
Website (23)Systeembeheerder -
Levend programmeren
Deze site bevat een spel en alle nodige materialen om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren.
Website (22) -
Reisgids Digitaal Leermateriaal
Dit leermiddel is een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen, tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk.
In een notendop:
- Bronnen: verzamelingen van digitaal leermateriaal, beschreven door leraren …
Website (30)Leerkracht -
STEM computer: Computationeel denken
Je vindt hier verschillende kant-en-klare STEM-activiteiten waarin het computationeel denken een belangrijke rol speelt.
De activiteiten zijn gericht op alle leerlingen van het basisonderwijs, van de oudste kleuter tot en met het zesde leerjaar en …
Website (25)Leerkracht, Ander -
De Tijdreiziger: Leerinhouden geschiedenis in boeken, games, gezelschapsspelen, films...
De Tijdreiziger wil leerlingen vastgrijpen en meesleuren in het verleden. Leerlingen moeten de spanning en complexiteit ervaren die bij een mammoetjacht komt kijken. Ze moeten het zand in hun mond proeven wanneer ze voor de piramides van Gizeh …
Website (22)Leerkracht -
Tips voor een juiste lichaamshouding bij gebruik van een computer
Tekenfilm dat aangeeft hoe op ergonomische manier wordt plaatsgenomen voor een computer, dit zowel voor volwassenen als kinderen. Er wordt ook op gewezen dat kinderen best niet langer dan een half uur voor een computer plaats nemen.
Video (18)ICT-coördinator, Ander