-
Zeven manieren om ChatGPT te gebruiken bij je schoolwerk
Heb jij ChatGPT wel eens gebruikt bij je schoolwerk? Of vind je het maar niets? Sommige mensen zijn huiverig voor de nieuwe chatbot, die je kan assisteren met bijna al je vragen. Ook voor je huiswerk en andere schoolopdrachten.
Artikel -
Op zoek naar werk: Lesfiche
Deze lesfiche zet de belangrijkste zaken op een rijtje voor jongeren die de arbeidsmarkt betreden na einde studies (afgestuurd of stoppen met studeren). Werk zoeken is namelijk ook iets wat jongeren moeten leren en daar helpt deze les bij.
Het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
De naaimachine: Praktijkopdracht
Een naaimachine gebruikt een mechanische techniek om stoffen aan elkaar te naaien of te versieren. In tegenstelling tot naaien met de hand, maakt de naaimachine gebruik van twee draden garens, de bovendraad en de onderdraad. De bovendraad loopt …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Een vectortekening ontwerpen met Inkscape
Om digitale machines aan te sturen als een snijplotter, lasercutter of waterjet, ontwerp je een vectortekening. Je leert in een 2D CAD-programma tekenen met vectoren en kleurcode. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor …
Downloadbaar lesmateriaal -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (7) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Xerte Escaperoom Basic: Cursus
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om escaperooms te bouwen met Xerte? Heb je nog geen ervaring met Xerte? In deze workshop zet je de eerste stap om met Xerte te werken en gaan we vooral aan de slag met paginatypes met interactiviteiten die je …
tot
Nascholing of activiteit -
Succesvol studeren met de computer: Webinar
In deze opname krijg je concrete tips om succesvol te studeren met de computer:
- voorleesssoftware,
- GEEF AF!,
- tools om de computer in te zetten bij leerlingen,
Digitale hulpmiddelen zijn essentieel voor leerlingen met leerstoornissen als dyslexie, …
Video -
GEEF AF!: Computerbasisvaardigheden
In dit webinar stelt Eureka Leuven het gratis project GEEF AF! voor.
Hoe kan je eenvoudig digitaal documenten delen? Hoe bezorg je toetsen en taken aan je leerlingen? Hoe bezorg je als leerling je ingevulde toets digitaal terug? Hoe maak je van de …
Video