-
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Auteursrechten en Creative Commons-licenties
Presentatie en lesdocument voor een les over auteursrechten en Creative Common-licenties waarbij leerlingen leren over de betekenis en het belang van auteursrechten en het nut van Creative Commons-licenties.
Het lesdocument is een samenvatting van de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Bezoek bibliotheek Mechelen: 360°-tour
Deze 360°-tour is gemaakt in Het Predikheren, de bibliotheek van Mechelen. Deze tour kan je gebruiken om een eerste bezoek aan de bibliotheek voor te bereiden. Op die manier hebben leerlingen en cursisten al een idee van de inrichting en …
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Geanimeerde paasfiguurtjes: Stappenplan Animated Drawings
Stappenplan en voorbeelden bij het digitaliseren van een eigen tekening (thema Pasen) met behulp van het programma Animated Drawings
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Leren tekenen met SketchUp 3D: Presentatie
In deze Prezi-presentatie kom je meer te weten over het tekenprogramma Sketchup 3D en hoe je ermee aan de slag kan. Komt onder andere aan bod:
- wat is SketchUp;
- wat is 3D-tekenen;
- inleiding SketchUp;
- menubalk;
- oefenen;
- leren tekenen met SketchUp.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Code Week: Tien leuke weetjes over programmeren
Bij de EU Code Week geloven we dat programmeren leuk is en de creativiteit stimuleert. We willen de passie voor programmeren en computationeel denken aanwakkeren. In deze bijdrage vind je tien fascinerende feiten over programmeren.
De EU Code …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Code Week: Info voor leerkrachten
In deze bijdrage vind je informatie over de EU Code Week. De informatie omvat:
- een infographic over de ontstaansgeschiedenis van de EU Code Week;
- presentatie met informatie over hoe je kan meedoen aan de EU Code Weel
Downloadbaar lesmateriaal -
Het toetsenbord ontleed: Werkblad
Werkblaadje met informatie en korte oefeningen over het toetsenbord.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Toetsenbord: Overzicht van vaak gebruikte sneltoetsen
Document met een overzicht van vaak gebruikte sneltoetsen of shortcuts. Sneltoetsen zijn toetsencombinaties op het toetsenbord waarmee je snel functies of commando's kan activeren.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht