-
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
WEGWIJS in Zorg en Gezondheid: Educatief spel
Het doel van het spel is om jongeren wegwijs te maken in het zorg- en welzijnslandschap.
Het spel is opgebouwd rond vijftien personages met diverse hulpvragen op vlak van gezondheid en welzijn. De spelers proberen de personages te helpen door hen door …
Fysiek materiaal -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Watervoetafdruk van voeding: Match The Memory
In dit watermemoryspel match je voedingswaren met hun watervoetafdruk.
Interactieve oefening (4) -
Microsoft Forms gebruiken voor toetsen op afstand
Microsoft Forms is een tool voor het maken van quizzen en formulieren. In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je Forms gebruikt om een toets te maken. In Forms wordt dat een Quiz genoemd.
Forms bevat de volgende mogelijkheden:
-
…
Interactieve oefening -
Ecotellers: Reken uit hoeveel je kan besparen
Duid aan hoeveel keer per week je een douche neemt, hoeveel schermtijd je hebt en hoe je op reis gaat. De ecoteller berekent je verbruik van water, elektriciteit en de bijhorende kosten en CO₂-uitstoot.
Interactieve oefening (3) -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Groepsvorming: Voorbereidende video-opdracht
Bekijk de video over groepsvorming en beantwoord drie open vragen en een meerkeuzevraag.
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Computational thinking: Online workshop
Deze online workshop is ontwikkeld voor leerkrachten. Computational thinking maakt onderdeel uit van de eenentwintigste eeuwse vaardigheden. Kennisnet introduceert je in de workshop met de wereld van logisch nadenken en programmeren. Ze …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Dyslexie bij volwassenen: Impact op studie en beroep
Dyslexie is een stoornis die nooit overgaat. Hoewel een dyslecticus betere taalvaardigheden kan ontwikkelen, blijft het verwerken van schriftelijke taal een moeizaam proces.
Dyslexie bij volwassenen schetst in eenvoudige en begrijpelijke taal een …
Fysiek materiaal -
Webquest ASS (AutismeSpectrumStoornissen)
Deze opdracht is een webquest over autismespectrumstoornissen (ASS). Dit leerpad werd opgesteld door leerlingen van de Vrije universiteit Brussel in het kader van hun voortgezette lerarenopleiding. In de webquest wordt aan de leerlingen …Interactieve oefening (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer programmeren met Flappy Bird
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw