-
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Schuifmaat: Aflezen
Dit leermiddel legt je stap voor stap uit hoe je een schuifmaat kan aflezen. Daarnaast zijn er enkele oefeningen om het aflezen van de liniaal en nonius te oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Spelbord in thema zomer: Slangen- en ladderspel
In dit leermiddel vind je een aanpasbaar spelbord in thema zomer.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
OctoStudio gebruiken om een micro:bit Maqueen-robot op afstand te besturen
Met dit project programmeer je met behulp van een micro:bit de Maqueen-robot zodat je het draadloos kan besturen met OctoStudio op een smartphone of tablet. Volg stap voor stap het leerpad.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Puzzelmaker: ZIM
Voeg een afbeelding toe en verdeel het in rijen en kolommen. Zo ontwerp je snel je eigen thematische puzzels. Je lost je puzzel op door de puzzelstukken naar hun juiste plaats te slepen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Spelbord in thema lente: Slangen- en ladderspel
In dit leermiddel vind je een aanpasbaar spelbord in thema lente.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Vermogen, spanning en stroomsterkte: Taken en toetsen opstellen
Met dit hulpmiddel kan je eenvoudig taken en examenvragen maken over vermogen, spanning en stroomsterkte op basis van de formule P = U x I en zijn afgeleiden. Je kan oefeningen maken met of zonder omzettingen.
Dit leermiddel bevat bestaat uit een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Robots: Snelheid
Aan de hand van het technisch proces verkennen je leerlingen de relatie tussen constante snelheid, afstand en tijd bij robots. Dit project besteedt ook aandacht aan de begrippen grootheid en eenheid. De theoretische kennis die ze verwerven, passen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator