-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Mobiele wastafel: Onderzoeken en ontwerpen
In een interdisciplinair project bouwden leerlingen metaal vormingstechnieken een mobiele wastafel. De leerlingen van elektrotechniek zorgden voor de koppeling van zonnepanelen aan de wastafel en het weergeven van verzamelde data op een scherm.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Schuifmaat: Aflezen
Dit leermiddel legt je stap voor stap uit hoe je een schuifmaat kan aflezen. Daarnaast zijn er enkele oefeningen om het aflezen van de liniaal en nonius te oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
OctoStudio gebruiken om een micro:bit Maqueen-robot op afstand te besturen
Met dit project programmeer je met behulp van een micro:bit de Maqueen-robot zodat je het draadloos kan besturen met OctoStudio op een smartphone of tablet. Volg stap voor stap het leerpad.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Feedback geven en ontvangen, observeren, rapporteren: Casussen
De bijgevoegde casussen zijn opgesteld voor de thema’s:
- feedback geven en ontvangen;
- gesprekken voeren en rapporteren.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Vermogen, spanning en stroomsterkte: Taken en toetsen opstellen
Met dit hulpmiddel kan je eenvoudig taken en examenvragen maken over vermogen, spanning en stroomsterkte op basis van de formule P = U x I en zijn afgeleiden. Je kan oefeningen maken met of zonder omzettingen.
Dit leermiddel bevat bestaat uit een …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Metselen van een strek: Evaluatie
Dit leermiddel is een evaluatieformulier bij het metselen van een strek. De leerlingen worden in dit bestand aangemoedigd om ook zichzelf te evalueren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Robots: Snelheid
Aan de hand van het technisch proces verkennen je leerlingen de relatie tussen constante snelheid, afstand en tijd bij robots. Dit project besteedt ook aandacht aan de begrippen grootheid en eenheid. De theoretische kennis die ze verwerven, passen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator