-
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Minecraft: De ontwerper
Door het slepen van de codeerblokken navigeer je Alex of Steve door de gesimuleerde wereld van Minecraft. Als je succesvol bent, kun je aan het einde van dit Hour of Code zelfs wezens spawnen en ze laten doen wat je maar wil.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
De avonturier: Minecraft
Als je het leuk vindt om te bouwen in Minecraft, ben je hier aan het juiste adres. Je gaat op avontuur in grotten om te zien wat er te vinden is. Je leert lussen gebruiken om alle basismaterialen in de nieuwe wereld te kunnen plaatsen.
Je maakt je …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Programmeer jouw dansfeest: Hour of code
Programmeer je eigen dansfeestje met dieren. In deze Hour of Code-activiteit van Code.org gebruik je blokken code om verschillende dansers te kiezen en hun dansbewegingen en reacties op de muziek te programmeren. Je doorloopt …
Interactieve oefening (5)Organisatie, firma, vzw -
Digitale timer: Prowise Presenter
Breng de tijd die over is om een bepaalde taak te voltooien digitaal in beeld. Wanneer de tijd verstreken is klinkt er een geluid.
Interactieve oefening -
Scorebord: Prowise Presenter
Gebruik het scorebord om de scores van verschillende personen of groepen bij te houden. De scores kunnen uit positieve en negatieve getallen bestaan.
Interactieve oefening -
Codewise: Prowise Presenter
Programmeren een ver-van-mijn-bedshow? Helemaal niet! De CodeWise programmeertool en het CodeWise kaartspel maken programmeren toegankelijk voor iedereen.
Zo gebruik je de tool CodeWise in Prowise Presenter (YouTube).
Interactieve oefening (3) -
Werkplanner: Prowise Presenter
Met de werkplanner kun je met kleuren aangeven hoe lang activiteiten mogen duren. De werkplanner werkt als een timer: je ziet de tijdsduur in beeld en de tijd loopt af naar nul.
Interactieve oefening -
Verjaardag: Prowise Presenter
Maak een digitale verjaardagstaart om een verjaardag te vieren. Laat een leerling de taart ontwerpen en zing samen voor de jarige.
De tool wordt geopend met een lege taart en een achtergrond. Deze kun je via het uitgeklapte menu aanpassen of …
Interactieve oefening (3) -
Galgje Kerstmis: Prowise Presenter
Een spel waarbij een woord geraden moet worden door het raden van letters. Er mag maar een beperkt aantal letters fout geraden worden.
Interactieve oefening -
Versla het virus!: Prowise Presenter
Interactieve en educatieve escaperoom over het coronavirus voor op het digibord.
Leerlingen moeten opdrachten oplossen om zo woorden te verzamelen waarmee ze een zin kunnen maken. Deze zin verraadt de plaats waar ze de code kunnen vinden om te …
Interactieve oefening (20)