Computationeel denken
We ontwikkelen heel snel op het gebied van digitale technologie. Onze informatietechnologie evolueert op manieren die niet te voorspellen zijn. Jongeren opleiden tot pure gebruikers van digitale technologie is onvoldoende om hen voor te bereiden op de toekomst. Een goede basiskennis van de werkingsprincipes van technologie zorgt ervoor dat ze in de toekomst stevig in hun schoenen staan. Dankzij computationeel denken ontwikkelen leerlingen het vermogen om problemen op te splitsen in kleinere stukken die makkelijker te begrijpen en op te lossen zijn.
Programmeren met leerlingen
Leren coderen en programmeren is een mogelijkheid om computationeel denken aan te leren. Coderen en programmeren biedt je leerlingen nieuwe mogelijkheden om allerlei problemen op te lossen. Door hen te leren programmeren krijgen ze meer inzicht in hoe de digitale wereld werkt. Het leren van onder meer algoritmes, systematiek en programmeertaal krijgt een belangrijke plaats binnen het computationeel denken. Het stimuleert het redeneren, abstraheren en het probleemoplossend vermogen. Computationeel denken houdt dus in dat je naar een probleem of vraagstuk kijkt op een manier die toelaat dat een computer kan helpen bij de oplossing.
We onderscheiden volgende deelcompetenties:
- probleem formuleren;
- gegevens logisch organiseren en analyseren;
- data voorstellen door abstractie;
- oplossingen automatiseren via algoritmisch denken;
- mogelijke oplossingen identificeren, analyseren en implementeren;
- het probleemoplossingsproces veralgemenen en transfereren.
Wat is computationeel denken?
Computationeel denken is een manier problemen op te lossen en daarbij computers als hulpmiddel te zien. Jongeren krijgen door computationeel denken greep op de werkelijkheid om zich heen. Hoe raak je ergens op tijd? Hoeveel data heb je nog over op je smartphone? Waarom word je op sociale media bestookt met bepaalde advertenties?
Verschillende bronnen zien computationeel denken als een noodzakelijke basisvaardigheid naast lezen, schrijven en rekenen. Daarom zet je bij voorkeur al vanaf het basisonderwijs in op logisch en algoritmisch denken. Daar kan je later op voortbouwen door het aanleren en gebruiken van programmeertalen.
Computationeel denken in STEM
Computationeel denken is een belangrijke vaardigheid in STEM en is de manier waarop mensen problemen aanpakken met behulp van computers en andere technologieën.
Een voorbeeld van computationeel denken in de wetenschap is het modelleren van het weer, met behulp van computerprogramma's. Dit kan helpen om patronen te identificeren en voorspellingen te doen over hoe het weer zich in de toekomst zal ontwikkelen. In de technologie kan computationeel denken worden gebruikt om complexe systemen te ontwerpen, zoals robots of zelfrijdende auto's.
Unplugged programmeren, zonder computer aan de slag!
Om aan computationeel denken te doen, hoef je niet de duurste materialen in huis te hebben. Unplugged activiteiten zijn activiteiten die je zonder computer kan uitvoeren, programmeren zonder kabeltjes. Die activiteiten stimuleren allerlei vaardigheden zoals logisch volgen van stappen, gebruikmaken van ‘loops’ en variabelen. Unplugged activiteiten zijn vaak inzetbaar voor meerdere leeftijdsgroepen.
- Unplugged programmeren in de kleuterklas
- Unplugged programmeren in de lagere school
- Unplugged programmeren in het secundair onderwijs
We verzamelen hier lesmateriaal waarmee je werkt aan computationeel denken in jouw klas.
-
Computationeel denken
Op de site vind je uitleg over computationeel denken. Er zijn verschillende ideeën om te gebruiken in je klas uitgewerkt.
Website (26)Leerkracht -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
P5.js: JavaScript voor creatief coderen
P5.js een JavScript client-side bibliotheek voor het creëren van grafische en interactieve ervaringen, gebaseerd op de kernprincipes van processing.
Het platform wil coderen toegankelijk en inclusief maken voor kunstenaars, ontwerpers, docenten, …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Codyblock robotset
Met deze beukenhouten schermloze programeerset kan je kleuters de eerste beginselen van het programmeren bijbrengen.
Deze set bestaat uit een reeks bouwblokken met ingebouwde chip en een zelfrijdende auto. Wanneer de auto in de nabijheid van …
Fysiek materiaal -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 4
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit vierde deel van het GameLab leren studenten om Booleaans en conditionals te gebruiken om hun sprites te kunnen animeren. Ook leren ze de …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw