Op school aan de slag met virtuele realiteit
In de jaren zestig werd de eerste VR-bril ontwikkeld. De technologie werd toen al gebruikt in de ruimtevaart. Na de smartphone- en tabletrevolutie in het onderwijs zeggen sommige experts dat VR, AR en MR voor een volgende revolutie zullen zorgen.
Wat is het verschil tussen XR, AR, VR en MR?
Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR.
Virtual reality (VR) is de techniek waarbij je niets meer ziet van de echte wereld om je heen. Je gebruikt daarvoor een VR-bril die aangesloten is op een smartphone of een computer, of een standalonebril die reageert op hoofdbewegingen. Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Een goede virtualrealitybeleving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam écht bent. De Google Cardboard, de Oculus van Facebook, HTC Vive en de Playstation VR-headset zijn voorbeelden van virtualrealitybeleving.
Bij augmented reality (AR) zie je nog steeds de echte wereld. Die wordt verrijkt met digitale beelden of extra informatie. Een van de bekendste AR-brillen was de Google Glass, maar de ontwikkeling daarvan staat nu op een laag pitje. De filters die je in Snapchat kan gebruiken, zijn ook een voorbeeld van augmented reality.
Mixed reality (MR) of gemengde werkelijkheid is de meest recente technologie waarbij het beeld niet zomaar over het normale zicht wordt geprojecteerd. De virtuele objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Zowel de digitale als de werkelijke elementen worden getoond. Een mixedrealitybril brengt de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality een beetje bij elkaar. 3D-beelden worden geprojecteerd in de echte wereld. De HoloLens van Microsoft is een gekend voorbeeld.
Welke voordelen bieden deze technologieën voor onderwijs?
Kinderen zijn heel enthousiast als ze met VR of AR mogen experimenteren. Virtual reality kan helpen om het inlevingsvermogen van je leerlingen te ontwikkelen. In het onderwijs maken we de leerstof zo visueel mogelijk. Leerlingen onthouden beter wat ze beleefd hebben.
Soorten VR-brillen?
Er zijn drie verschillende types brillen op de markt:
- VR-brillen voor de smartphone,
- VR-brillen voor de computer,
- standalonebrillen.
Wat zijn de mogelijke drempels?
Sommige mensen krijgen last van fysieke ongemakken. De kwaliteit van de VR-bril speelt daarbij een grote rol. Een bril waarbij je de lenzen kan scherpstellen is hiervoor handig.
Daarnaast is er ook de factor gewenning, waardoor de fysieke ongemakken vanzelf verdwijnen. Anderen worden afgeschrikt door het mogelijke kostenplaatje. VR-brillen zijn er in alle prijsklassen, je vindt er dus zeker eentje binnen jouw budget. Nog anderen lijden aan technofobie, waardoor ze bang zijn van nieuwe technologieën en ze vermijden het gebruik ervan.
Ga jij op virtuele schoolreis of beleven je leerlingen de geschiedenisles virtueel? Deel je materiaal over extended reality. Vertel ons hoe jij deze technologie gebruikt in jouw klas.
-
Reality Composer: Bouw augmented reality
Reality Composer is een krachtige tool waarmee je interactieve augmented reality-ervaringen kan creëren zonder voorafgaande 3D-ervaring.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
BabelAR: Virtual Language App
BabelAR is een virtuele app waarin leerlingen tussen 7 en 12 jaar de mascotte van het spel helpen bij het vinden van zijn woorden. Hierbij komt meertaligheid goed van pas. Leerlingen ontdekken van elkaar welke talen de ander spreekt en hoe …
App of softwareLeerkracht -
Froggipedia: Bestudeer de kikker
Froggipedia is een AR-app voor iOS die helpt bij het verkennen en ontdekken van de levenscyclus en anatomie van de kikker. De app helpt de levenscyclus van een kikker te observeren en de structuur van de verschillende orgaansystemen te ontleden …
App of softwareLeerkracht -
Opensourcesoftware Vivista: 360° Virtualrealitybeleving maken
Met Vivista kan je eenvoudig je eigen 360° VR-belevingen maken. Je kan ook interactie aan je video toevoegen met hotspots en vragen. Ideaal voor wie laagdrempelig met VR wil starten!
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
QuiverVision: Breng tekeningen tot leven met augmented reality
QuiverVision brengt kleurplaten tot leven
De app is ontzettend leuk, maar het is ook een geweldig hulpmiddel voor het ontwikkelen van vaardigheden en kennis over verschillende onderwerpen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De ErfgoedApp
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan …
App of software (3)Organisatie, firma, vzw