Op school aan de slag met virtuele realiteit
In de jaren zestig werd de eerste VR-bril ontwikkeld. De technologie werd toen al gebruikt in de ruimtevaart. Na de smartphone- en tabletrevolutie in het onderwijs zeggen sommige experts dat VR, AR en MR voor een volgende revolutie zullen zorgen.
Wat is het verschil tussen XR, AR, VR en MR?
Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR.
Virtual reality (VR) is de techniek waarbij je niets meer ziet van de echte wereld om je heen. Je gebruikt daarvoor een VR-bril die aangesloten is op een smartphone of een computer, of een standalonebril die reageert op hoofdbewegingen. Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Een goede virtualrealitybeleving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam écht bent. De Google Cardboard, de Oculus van Facebook, HTC Vive en de Playstation VR-headset zijn voorbeelden van virtualrealitybeleving.
Bij augmented reality (AR) zie je nog steeds de echte wereld. Die wordt verrijkt met digitale beelden of extra informatie. Een van de bekendste AR-brillen was de Google Glass, maar de ontwikkeling daarvan staat nu op een laag pitje. De filters die je in Snapchat kan gebruiken, zijn ook een voorbeeld van augmented reality.
Mixed reality (MR) of gemengde werkelijkheid is de meest recente technologie waarbij het beeld niet zomaar over het normale zicht wordt geprojecteerd. De virtuele objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Zowel de digitale als de werkelijke elementen worden getoond. Een mixedrealitybril brengt de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality een beetje bij elkaar. 3D-beelden worden geprojecteerd in de echte wereld. De HoloLens van Microsoft is een gekend voorbeeld.
Welke voordelen bieden deze technologieën voor onderwijs?
Kinderen zijn heel enthousiast als ze met VR of AR mogen experimenteren. Virtual reality kan helpen om het inlevingsvermogen van je leerlingen te ontwikkelen. In het onderwijs maken we de leerstof zo visueel mogelijk. Leerlingen onthouden beter wat ze beleefd hebben.
Soorten VR-brillen?
Er zijn drie verschillende types brillen op de markt:
- VR-brillen voor de smartphone,
- VR-brillen voor de computer,
- standalonebrillen.
Wat zijn de mogelijke drempels?
Sommige mensen krijgen last van fysieke ongemakken. De kwaliteit van de VR-bril speelt daarbij een grote rol. Een bril waarbij je de lenzen kan scherpstellen is hiervoor handig.
Daarnaast is er ook de factor gewenning, waardoor de fysieke ongemakken vanzelf verdwijnen. Anderen worden afgeschrikt door het mogelijke kostenplaatje. VR-brillen zijn er in alle prijsklassen, je vindt er dus zeker eentje binnen jouw budget. Nog anderen lijden aan technofobie, waardoor ze bang zijn van nieuwe technologieën en ze vermijden het gebruik ervan.
Ga jij op virtuele schoolreis of beleven je leerlingen de geschiedenisles virtueel? Deel je materiaal over extended reality. Vertel ons hoe jij deze technologie gebruikt in jouw klas.
-
Mondly AR: Talen leren met augmented reality
Leer meer dan 30 talen met behulp van een virtuele assistent die op elk moment en elke plaats beschikbaar is via augmented reality, dus ook in de klas of in de woonkamer. Met de camera van je smartphone of tablet scan je de omgeving en de app tovert …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Fectar: Platform voor Augmented en Virtual Reality
In dit artikel lees je meer over het bedrijf Fectar en het Fectar Experience Center waar je terecht kan voor XR-opleidingen, training, initiaties ...
ArtikelLeerkracht -
Digitale reis naar het Europees Parlement: 360°-rondleiding
Doe mee aan een virtuele rondleiding door het Parlement in Brussel en Straatsburg, ontmoet de leden van het Europees Parlement en krijg een beter inzicht in de werkzaamheden in het hart van de Europese democratie.
Neem een duik nemen in de VR-wereld …App of softwareLeerkracht, Ander -
EVn'AR: Alternatieve aandrijftechnieken voor voertuigen met AR
EVn'AR is software voor Microsoft Hololens, tablet en smartphone. Met deze app maken leerling via augmented reality kennis met een elektrisch voertuig en een waterstofvoertuig. Ze ontdekken in deze applicatie de verschillende onderdelen van een …
App of software -
Maginex: XR-platform voor het onderwijs
In dit interview maak je kennis met Michiel Groot Koerkamp, oprichter van Emagine dat VR-leermiddelen voor het onderwijs ontwikkelt. Hij heeft het over extended reality in het onderwijs en ook over Maginex, het VR-platform waarmee je …
ArtikelLeerkracht -
Wijndomein bezoeken in 360°-VR: Artikel
In dit interview ontdek je hoe Tim Vanholle zijn wijnpassie omzette in een totaalbeleving met behulp van VR. Hij kreeg namelijk het het idee om een klassieke wijndegustatie om te vormen tot een totaalbeleving met behulp van 360°-VR. Dankzij VR …
ArtikelLeerkracht -
Aansluiten handwasbakje: Virtuele realiteit
In deze virtualreality-ervaring leert men op spelenderwijs de vaardigheden aan om stap voor stap leidingen te plaatsen voor het aansluiten van een handwasbakje.
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
VR-applicaties in de les: Blogpost
In dit blogartikel van het COSMO-project heeft Kim Dekeyser het over een aantal interessante applicaties die je kan gebruiken bij het lesgeven in virtual reality:
- Dry Erase: Infinite VR Whiteboard
- ImTech
ArtikelLeerkracht -
Staat een VR-cardboard garant voor problemen in de klas?
Wat is voor een school financieel haalbaar om een volledige klas met VR-brillen uit te rusten? De kartonnen VR-brillen heb ik zelf getest en die werkten nooit zoals het moest. De combinatie Bring Your Own Device en een fragiel kartonnen toestel is …
ArtikelLeerkracht -
COSMO: Blog over augmented en virtual reality in de assemblagesector
Op deze blog wordt wekelijks een (kort) artikel gepost rond Augmented en Virtual Reality in de assemblagesector. Deze blog is gekoppeld aan het COSMO-onderzoek.
ArtikelLeerkracht -
Short Circuit Virtual Reality
Elektrische circuits oefenen in Virtual Reality. Deze applicatie was reeds gratis verkrijgbaar via Steam, nu is ze hier ook te downloaden in het Nederlands. Met dank aan de makers: Stefan Bauwens en Cindy Ho en met dank aan VTI …
App of softwareLeerkracht -
ResourCity: Educatieve game voor wetenschappen
Het spel is gebaseerd op het heel populaire Pokémon Go. Je ziet op de app in augmented reality waar in jouw buurt chemische elementen verstopt zitten. Eens je een element gevangen hebt, krijg je een origineel wist-je-datje over dit …
App of softwareLeerkracht