Op school aan de slag met virtuele realiteit
In de jaren zestig werd de eerste VR-bril ontwikkeld. De technologie werd toen al gebruikt in de ruimtevaart. Na de smartphone- en tabletrevolutie in het onderwijs zeggen sommige experts dat VR, AR en MR voor een volgende revolutie zullen zorgen.
Wat is het verschil tussen XR, AR, VR en MR?
Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR.
Virtual reality (VR) is de techniek waarbij je niets meer ziet van de echte wereld om je heen. Je gebruikt daarvoor een VR-bril die aangesloten is op een smartphone of een computer, of een standalonebril die reageert op hoofdbewegingen. Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Een goede virtualrealitybeleving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam écht bent. De Google Cardboard, de Oculus van Facebook, HTC Vive en de Playstation VR-headset zijn voorbeelden van virtualrealitybeleving.
Bij augmented reality (AR) zie je nog steeds de echte wereld. Die wordt verrijkt met digitale beelden of extra informatie. Een van de bekendste AR-brillen was de Google Glass, maar de ontwikkeling daarvan staat nu op een laag pitje. De filters die je in Snapchat kan gebruiken, zijn ook een voorbeeld van augmented reality.
Mixed reality (MR) of gemengde werkelijkheid is de meest recente technologie waarbij het beeld niet zomaar over het normale zicht wordt geprojecteerd. De virtuele objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Zowel de digitale als de werkelijke elementen worden getoond. Een mixedrealitybril brengt de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality een beetje bij elkaar. 3D-beelden worden geprojecteerd in de echte wereld. De HoloLens van Microsoft is een gekend voorbeeld.
Welke voordelen bieden deze technologieën voor onderwijs?
Kinderen zijn heel enthousiast als ze met VR of AR mogen experimenteren. Virtual reality kan helpen om het inlevingsvermogen van je leerlingen te ontwikkelen. In het onderwijs maken we de leerstof zo visueel mogelijk. Leerlingen onthouden beter wat ze beleefd hebben.
Soorten VR-brillen?
Er zijn drie verschillende types brillen op de markt:
- VR-brillen voor de smartphone,
- VR-brillen voor de computer,
- standalonebrillen.
Wat zijn de mogelijke drempels?
Sommige mensen krijgen last van fysieke ongemakken. De kwaliteit van de VR-bril speelt daarbij een grote rol. Een bril waarbij je de lenzen kan scherpstellen is hiervoor handig.
Daarnaast is er ook de factor gewenning, waardoor de fysieke ongemakken vanzelf verdwijnen. Anderen worden afgeschrikt door het mogelijke kostenplaatje. VR-brillen zijn er in alle prijsklassen, je vindt er dus zeker eentje binnen jouw budget. Nog anderen lijden aan technofobie, waardoor ze bang zijn van nieuwe technologieën en ze vermijden het gebruik ervan.
Ga jij op virtuele schoolreis of beleven je leerlingen de geschiedenisles virtueel? Deel je materiaal over extended reality. Vertel ons hoe jij deze technologie gebruikt in jouw klas.
-
EVn'AR: Alternatieve aandrijftechnieken voor voertuigen met AR
EVn'AR is software voor Microsoft Hololens, tablet en smartphone. Met deze app maken leerling via augmented reality kennis met een elektrisch voertuig en een waterstofvoertuig. Ze ontdekken in deze applicatie de verschillende onderdelen van een …
App of software -
EV'nAR: Handleiding
EV'nAR is een AR-tool die je kan gebruiken op de Microsoft Hololens, smartphone en tablet. Met behulp van deze app kan de leerling via augmented reality kennis maken met een elektrisch voertuig en een waterstofvoertuig.
Downloadbaar lesmateriaal -
Mondly VR: Talen oefenen in virtual reality
Reis de wereld rond en leer nieuwe talen. Mondly VR is een taaltoepassing die je toelaat om via een chatbot en spraakherkenning vreemde talen aan te leren. Oefen meer dan dertig talen met je Oculus Quest, of andere VR-headset, in virtual reality. Je …
App of softwareLeerkracht -
School Fab Lab AR: Machines in je klas
Met de School Fab Lab AR app haal je via augmented reality verschillende fabricagemachines in je ruimte binnen met behulp van een iPad of iPhone. Zo kan je bijvoorbeeld een 3D-printer binnenhalen waarmee je volop virtueel kan experimenteren. …
App of softwareLeerkracht -
Aansluiten handwasbakje: Virtuele realiteit
In deze virtualreality-ervaring leert men op spelenderwijs de vaardigheden aan om stap voor stap leidingen te plaatsen voor het aansluiten van een handwasbakje.
App of softwareOrganisatie, firma, vzw -
Short Circuit Virtual Reality
Elektrische circuits oefenen in Virtual Reality. Deze applicatie was reeds gratis verkrijgbaar via Steam, nu is ze hier ook te downloaden in het Nederlands. Met dank aan de makers: Stefan Bauwens en Cindy Ho en met dank aan VTI …
App of softwareLeerkracht -
Assemblagetaken met Light Guide System en AR: Infobundel
In deze bundel krijg je meer uitleg over het inzetten van een Light Guide System (LGS) in het buitengewoon onderwijs om assemblagetaken tot een goed einde te brengen. Men gaat in op de pluspunten van dit systeem en wat het voor de leerling en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Starten met VR in de klas: Infobundel
Deze bundel richt zich tot scholen die aan de slag willen gaan met Virtual Reality (VR) en meer specifiek met assemblagetaken in Virtual Reality. Je leest er o.a. over de geschiedenis van Virtual Reality en krijgt heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
CoSpacesEdu: Maak AR & VR in je klas
Deze website ondersteunt leerkrachten en leerlingen bij het creëren van 3D-creaties. Je leert hen om animaties te coderen en te ontdekken in virtual of augmented reality.
App of softwareLeerkracht -
School FABLAB Virtual Reality
Deze applicatie is een prima instapper voor Virtual Reality (VR) en het verkennen van fablab-omgevingen. Fablabs (kort voor Fabrication Laboratories) zijn openbare digitale werkplaatsen waar mensen worden uitgenodigd om zelf dingen te maken door …
App of software