Op school aan de slag met virtuele realiteit
In de jaren zestig werd de eerste VR-bril ontwikkeld. De technologie werd toen al gebruikt in de ruimtevaart. Na de smartphone- en tabletrevolutie in het onderwijs zeggen sommige experts dat VR, AR en MR voor een volgende revolutie zullen zorgen.
Wat is het verschil tussen XR, AR, VR en MR?
Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR.
Virtual reality (VR) is de techniek waarbij je niets meer ziet van de echte wereld om je heen. Je gebruikt daarvoor een VR-bril die aangesloten is op een smartphone of een computer, of een standalonebril die reageert op hoofdbewegingen. Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Een goede virtualrealitybeleving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam écht bent. De Google Cardboard, de Oculus van Facebook, HTC Vive en de Playstation VR-headset zijn voorbeelden van virtualrealitybeleving.
Bij augmented reality (AR) zie je nog steeds de echte wereld. Die wordt verrijkt met digitale beelden of extra informatie. Een van de bekendste AR-brillen was de Google Glass, maar de ontwikkeling daarvan staat nu op een laag pitje. De filters die je in Snapchat kan gebruiken, zijn ook een voorbeeld van augmented reality.
Mixed reality (MR) of gemengde werkelijkheid is de meest recente technologie waarbij het beeld niet zomaar over het normale zicht wordt geprojecteerd. De virtuele objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Zowel de digitale als de werkelijke elementen worden getoond. Een mixedrealitybril brengt de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality een beetje bij elkaar. 3D-beelden worden geprojecteerd in de echte wereld. De HoloLens van Microsoft is een gekend voorbeeld.
Welke voordelen bieden deze technologieën voor onderwijs?
Kinderen zijn heel enthousiast als ze met VR of AR mogen experimenteren. Virtual reality kan helpen om het inlevingsvermogen van je leerlingen te ontwikkelen. In het onderwijs maken we de leerstof zo visueel mogelijk. Leerlingen onthouden beter wat ze beleefd hebben.
Soorten VR-brillen?
Er zijn drie verschillende types brillen op de markt:
- VR-brillen voor de smartphone,
- VR-brillen voor de computer,
- standalonebrillen.
Wat zijn de mogelijke drempels?
Sommige mensen krijgen last van fysieke ongemakken. De kwaliteit van de VR-bril speelt daarbij een grote rol. Een bril waarbij je de lenzen kan scherpstellen is hiervoor handig.
Daarnaast is er ook de factor gewenning, waardoor de fysieke ongemakken vanzelf verdwijnen. Anderen worden afgeschrikt door het mogelijke kostenplaatje. VR-brillen zijn er in alle prijsklassen, je vindt er dus zeker eentje binnen jouw budget. Nog anderen lijden aan technofobie, waardoor ze bang zijn van nieuwe technologieën en ze vermijden het gebruik ervan.
Ga jij op virtuele schoolreis of beleven je leerlingen de geschiedenisles virtueel? Deel je materiaal over extended reality. Vertel ons hoe jij deze technologie gebruikt in jouw klas.
-
VR in Education: Podcastreeks
VR in Education is een Engelstalige podcastreeks over het gebruik van virtual reality in het onderwijs.
AudioLeerkracht, ICT-coördinator -
School Fab Lab AR: Machines in je klas
Met de School Fab Lab AR app haal je via augmented reality verschillende fabricagemachines in je ruimte binnen met behulp van een iPad of iPhone. Zo kan je bijvoorbeeld een 3D-printer binnenhalen waarmee je volop virtueel kan experimenteren. …
App of softwareLeerkracht -
Planeten in augmented reality: Een rondleiding door ons zonnestelsel
Ontdek ons zonnestelsel van dichtbij in augmented reality. Je leert verbazingwekkende feiten over elke planeet, dwergplaneet, maan en de zon in ons zonnestelsel.
Leerlingen kunnen 'spelen' met de virtuele objecten en ze nauwkeurig …App of software (4)Leerkracht -
Ocean Rift: Watersafaripark in virtual reality
Een watersafaripark in Virtual Reality: ga onder water en ontdek dolfijnen, haaien, schildpadden, zeeslangen, walvissen enz... Ook prehistorische dieren zijn aanwezig. Je kan vrijuit 'zwemmen' en meer leren over de verschillende leefgebieden …
App of softwareLeerkracht -
Dakloos worden: Inlevingsspel in virtual reality
Hoe voelt het om dakloos te zijn? Voel het in Virtual Reality.
In deze meeslepende virtual reality-ervaring van het Virtual Human Interaction Lab van Stanford University, breng je dagen door in het leven van iemand die geen huis meer kan betalen. …
App of softwareLeerkracht -
Assemblr for Education: Augmented reality app
Een app waarmee leerlingen zelf een virtuele omgeving kunnen opbouwen via de smartphone of tablet. Nadat ze dit gedaan hebben, kunnen ze hun creatie bekijken met augmented reality. Ze zien dus hun virtuele creatie, een animatie of voorwerp in de …
App of softwareLeerkracht -
Noda: 3D-modellen in VR
Noda is een toepassing waarbij je in virtual reality mindmaps, story boards, diagrammen, projectplannen... kan maken. Op die manier kan je bijvoorbeeld mindmaps virtueel en in 3D bekijken en bespreken. De software wordt gebruikt om de …
App of softwareLeerkracht -
Opensourcesoftware Vivista: 360° Virtualrealitybeleving maken
Met Vivista kan je eenvoudig je eigen 360° VR-belevingen maken. Je kan ook interactie aan je video toevoegen met hotspots en vragen. Ideaal voor wie laagdrempelig met VR wil starten!
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Virtual Reality in de klas: Toepassingen en voorbeelden
Uitgebreide lijst met links naar verschillende virtualrealityapplicaties voor technische en algemene vakken. Je krijgt voorbeelden van VR voor volgende vakken:
- auto,
- hout en bouw,
- elektriciteit en centrale verwarming,
- STEM,
- wiskunde, …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Notes on Blindness: 360° video een virtual reality ervaring
Met deze video in virtual reality kan je je inleven in het leven van een blinde. Je staat letterlijk in de schoenen van iemand anders. De persoon in wiens schoenen je staat, vertelt wat hij hoort en je ziet de contrasten die hij waarneemt. Dit …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Titans of space: Virtual reality
Een virtuele rondrit door het zonnestelsel. Deze virtuele ervaring is beschikbaar op verschillende toestellen, mobiele en vaste toestellen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Physics Lab: Fysica leren en ontdekken
Fysica leren en ontdekken met behulp van een app. Physics Lab brengt wetenschap binnen handbereik. Je onderzoekt er o.a. elektrische stroomkringen en elektromagnetisme door het zelf op te bouwen, factoren aan te passen en het effect ervan waar …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator