Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sleutelcompetentie digitale competenties: Audiovisueel lesmateriaal
Deze pagina bevat filmpjes en audiofragmenten om te werken rond de sleutelcompetentie digitale competenties.
We tonen je voor elke bouwsteen relevante audiovisuele collecties, luisterfragmenten en filmpjes op Het Archief voor Onderwijs, geselecteerd …
Video -
Hoe maak je een eduscape met BookWidgets?
In deze video leg ik uit hoe je met BookWidgets zelf een eduscape of een leerrijke digitale escaperoom kan maken.
Enkele voorbeelden van eduscapes:
- Zoek de schat van de farao;
- Bankoverval!
- Ontsnap uit de school.
Video (105)Leerkracht -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Computerlessen: Lessite
Website met een aantal lessen over basisvaardigheden computer voor de eerste graad van het secundair onderwijs. De lessen zijn gebaseerd op het nieuwe ICT-leerplan (2019-2020).
Volgende onderwerpen aan bod:
- Smartschool,
- toetsenbord, …
Website (39)Leerkracht -
Chocolademuseum: Opzoekopdracht
Een zoekopdracht op de website van het chocolademuseum in Antwerpen.
Leerlingen oefenen op zoekend lezen en efficiënt informatie opzoeken op het internet.
Downloadbaar lesmateriaal (42)Leerkracht -
Reclamebureau in de klas: Opdracht
Lessite waarbij de leerlingen de opdracht krijgen om promomateriaal te ontwerpen voor de school. Daarbij kunnen ze kiezen om:
- een promofilmpje van de school te maken;
- een flyer van de school te ontwerpen;
- een poster voor de opendeurdag te …
Website (23)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Actionbound: Gebruikershandleiding
Deze handleiding legt stap voor stap uit hoe je met de toepassing Actionbound aan de slag gaat. Met Actionbound kan je een stadsspel op tablet of smartphone in elkaar steken waarbij deelnemers (multimediale) informatie moeten verwerken, vragen …
Downloadbaar lesmateriaal (30)ICT-coördinator -
The masked reader: Stappenplan online stemvervormer gebruiken
In het kader van de voorleesweek, lezen de kinderen een fragment voor uit hun lievelingsboek. Daarbij gebruiken ze een stemvervormer.
Nadien beluisteren de leerlingen alle fragmenten. Ze raden wie, welk fragment voorlas.
Downloadbaar lesmateriaal (71)Leerkracht -
Handleiding: Een Google Presentatie maken
Een handige leidraad om een eenvoudige presentatie te maken met Google Presentaties.
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Kennismaking met programmeren: Opdracht
Deze werkbundel laat jouw leerlingen kennismaken met programmeren. Via verkennende opdrachten leren ze een aantal basisbegrippen in verband met coderen en programmeren. Op het einde doen de leerlingen een aantal oefeningen met Minecraft.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Bepaling marktprijs: Taak - Lift 2
Hoe wordt de marktprijs bepaald? Taak waarin o.a. de vraag- en aanbodcurve getekend moet worden. Kan ook digitaal.
Downloadbaar lesmateriaal (23)Leerkracht -
Ontwerpen met Canva: Basiscursus
Canva is een online grafisch ontwerpprogramma met een grote verscheidenheid aan sjablonen, afbeeldingen, tekststijlen en kleuren om je te helpen bij het maken van creatieve ontwerpen zoals flyers, kaartjes, affiches ...
In deze cursus leren …
Downloadbaar lesmateriaal (29)Leerkracht, ICT-coördinator