Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Is dat echt zo: Herken jij een echt nepbericht?
Verzonnen berichten, video’s die zijn bewerkt en cijfers die niet kloppen. Vraag jij jezelf wel eens af of iets echt zo is? Deze site laat zien hoe nepnieuws werkt en hoe je het kan herkennen.
Isdatechtzo.nl is ontwikkeld door het Netwerk …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Wat is grooming?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over grooming. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
VideoNieuw -
Een dag vol AI: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over artificiële intelligentie. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de …
VideoNieuw -
Wat is het cordon sanitaire?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over het cordon sanitaire. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om …
VideoNieuw -
Perspectief van een opvoeder over AI in de kunst
Is AI de artiest zijn job aan het afnemen of is deze de job nu net aan het verrijken door grotere creativiteit te genereren? Deze video vangt het perspectief van een opvoeder over AI in de kunst samenvatting met een conclusie tot discussie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Kiesraad in de klas
De Kiesraad is een Nederlandse serious game die toegespitst is op vier onderwerpen:
- ondermijnende criminaliteit
- sociale media
- cybercrime
- sexting
Elk onderwerp heeft een filmpje van maximaal tien minuten waarin een of meerdere dilemma’s …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Picture Book Maker: Online je eigen kinderboek maken en publiceren
Met Picture Book Maker van Culture Street kan je je eigen kinderboek maken en publiceren. Je kiest uit verschillende achtergronden, personages en voorwerpen om je verhaal vorm te geven. Je kan ook tekst toevoegen en je boek een titel en een auteur …
App of softwareLeerkracht, Ander -
UseTheNews
#UseTheNews is de website van een Nederlandse stichting die nieuwsmedia meer jongerenwijs en jongeren meer nieuwswijs wil maken.
Op de pagina voor scholen kan je enkele Lesson Up lessen vinden en een database met een selectie van lesmateriaal …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Hoe overleef ik in een AI-wereld?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over artificiële intelligentie. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de …
Video -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator