STEM-projecten voor kleuter- en lager onderwijs: informatie en lesmateriaal
Waarom drijven boten? Hoe werkt een auto? Kleine kinderen dragen een grote nieuwsgierigheid in zich dat met het ouder worden jammer genoeg vermindert. Door STEM-activiteiten op jonge leeftijd aan te bieden kan je als leraar dit vuur blijven voeden.
In dit filmpje kom je meer te weten over STEM
Spelenderwijs technologie eigen maken
Het ontwikkelen van STEM-leercompetenties begint dus best reeds op de basisschool. Kinderen leren spelenderwijs van jongs af aan technologie eigen te maken en de inhoud van wetenschap en wiskunde toe te passen tijdens leeractiviteiten op school waarbij ze op onderzoekende wijze natuurfenomenen exploreren of levensechte dingen bouwen.
Kies jouw doelgroep
-
Spelend ondernemen: Educatief pakket
Dit educatief pakket laat leerlingen de kenmerken van ondernemerschap ontdekken. Ze worden onder meer aangemoedigd om zelf een spel te ontwikkelen, waarbij ze een strategie bedenken om hun spel aan de man te brengen. Bovendien is het ook …
Downloadbaar lesmateriaal (25) -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
STEM computer: STEM-project
Dit project wil computationeel denken stimuleren in het basisonderwijs en op de overgang naar secundair onderwijs. Hiertoe worden twintig praktijkvoorbeelden uitgewerkt die illustratief zijn voor een STEM-aanpak met integratie van computationeel …
Nascholing of activiteit (6) -
Onderzoeksreflector: STEM-project
Overzicht van een aantal concrete praktijkvoorbeelden van STEM en onderzoekend leren in de klas.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Scientist@School: STEM-project
Organiseer een workshop in de klas onder begeleiding van een wetenschapper, of laat een wetenschapper een les geven of over haar/zijn onderzoek vertellen.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Climate Detectives: Word klimaatdetective en maak het verschil
Dit project is mogelijk gemaakt door ESA. Het daagt leerlingen uit om het verschil te maken bij het begrijpen en beschermen van het klimaat op aarde. Leerlingen doorlopen drie fases.
- Bij fase 1 gaan ze op zoek naar een klimaatprobleem uit de buurt. …
Downloadbaar lesmateriaal -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Artificiële Intelligentie: slimme technologie: Cursus
Na het volgen van deze opleiding heb jij alle tips en tricks in handen om jouw leerlingen een introductie rond Artificiële Intelligentie te geven.
We dompelen ze onder in de wondere wereld van AI, geven hen voorbeelden die ze kennen uit hun …
tot
Nascholing of activiteit