-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
CAD-software: Overzicht
Deze presentatie biedt een overzicht van verschillende CAD-softwarepakketten. Voor iedere toepassing worden zowel de plus- als minpunten opgesomd.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Fietsproject: InnoVET
Dit InnoVET-project wil het technisch onderwijs in Vlaanderen stimuleren om met de nieuwste technologieën en het batterijmanagement van elektrische fietsen te werken.
Met behulp van didactische panelen met meetopstellingen is het mogelijk om …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Centerpunthouder: Werkstuk
Deze praktijkoefening is een ware uitdaging voor je leerlingen. Ze draaien hun eigen centerpunthouder.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, Preventieadviseur -
Plakbandhouder: Werkstuk
Deze praktijkoefening bevat diverse technieken:
- plaatbewerking,
- vijlen,
- frezen,
- boren,
- tappen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Preventieadviseur -
SolidWorks: Steeksleutel
Dit leermiddel begeleidt je leerlingen stap voor stap met het uittekenen van een steeksleutel met een sleutelwijdte van 13 en 17 mm.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Mechanische vormgeving duaal: Standaardtraject
Dit document geeft je een beeld over de inhoud van het opleidingstraject mechanische vormgeving duaal.
Downloadbaar lesmateriaal -
Voorrang bij kruispunten: CoSpaces Edu
Oefening in CoSpaces Edu waarbij de voorrangsregels bij een kruispunt en een kruispunt met stoplichten worden gesimuleerd via code. Leerlingen coderen nadien zelf een simulatie van het stadsverkeer in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Superbellen blazen: STEM-project
Op het eerste zicht is bellenblazen niets meer dan een kinderspel, maar als STEM-project is het uitdagender dan het lijkt. Onderzoekend en ontwerpend leren staan centraal in dit project. Je leerlingen gaan eerst op onderzoek naar het meest …
Downloadbaar lesmateriaal -
Dobbelspel maken: Meten en bouwen
De vaardigheid technisch tekenen wordt aan de hand van deze opdracht aangepakt.
Het begint met een stukje theorie over de meetlat en maatgetallen. Hoe moet je een lat nauwkeurig aflezen en hoe zet je meeteenheden om? Er zijn enkele oefeningen om …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Projectietekenen en aanzichten: Oefenbundel
Volgende onderdelen komen aan bod in deze bundel:
- ontstaan van projectietekeningen (VAZ - BAZ - LAZ);
- oefeningen aanzichten tekenen;
- maataanduidingen aflezen op een perspectieftekening en weergeven op de projectietekeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
AI in de landbouw: Transportband met objectherkenning via Python notebooks
Artificiële intelligentie wordt al vaak gebruik in de industrie, maar weten de leerlingen wel wat dit inhoudt?
In dit lespakket leren leerlingen AI kennen. Ze leren aan de hand van Python notebooks een objectherkenningsalgoritme gebruiken en zelf …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht