-
National MagLab: Magnet academy
Magnet Academy is een gratis website over magnetisme en elektriciteit aangeboden door het National MagLab. Het leermiddel bevat een verzameling video's, simulaties en experimenten.
WebsiteLeerkracht -
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Online leerplatform: Digitaal borduren
Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel, leer of andere ondergronden. Digitaal borduren doe je met een computeraangestuurde borduurmachine die via een softwareprogramma een steekbestand leest en borduurt met …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
De Vlaamse Hogescholenraad: Vakdidactische database
Ontdek een waaier aan vakdidactisch materiaal van leerkrachten voor leerkrachten. Deze database biedt inspiratie aan (toekomstige) praktijkleerkrachten tweede en derde graad in de nijverheidsvakken:
- bouw,
- elektriciteit,
- elektromechanische …
WebsiteLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
The IT Garage: STEM-academie en STEM-atelier
The IT Garage is een erkende STEM-academie in hart van Brussel.
Zowel scholen als personen kunnen bij ons langskomen om te werken aan STEM-projecten.
In onze STEM-academie kan je met je klas of organisatie terecht voor STEM-lessen en …Website -
Kapot Goed!: Herstel van elektr(on)ische apparaten
Djapo ontwikkelde in samenwerking met de partners van het Europese project Sharepair een lespakket dat jongeren inspireert en bewust maakt rond het herstel van elektr(on)ische apparaten, een van de belangrijkste afvalstromen in Europa.
Website -
Arduino voor beginners: Projecten
Dit leerpad laat je leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van het programmeren van een Arduino. Stapsgewijs leren je studenten diverse componenten schakelen en regelen. Je vindt er verschillende projecten die je met de Arduino …
WebsiteLeerkracht -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Python in de wiskundeles
Bij het aanbrengen van een nieuw onderwerp in de wiskundeles wil je als leerkracht graag dat leerlingen begrijpen wat er gaande is. Door ze zelf te laten rekenen aan de hand van bevattelijke voorbeelden krijgen ze inzicht in de nieuwe …
Website -
Duaal leren: Elektriciteitssector
In dit artikel vind je informatie rond duaal leren voor het secundair onderwijs, duaal leren voor het volwassenenonderwijs en het systeem van 'Leren en Werken' voor de richtingen die leiden naar een beroep in de elektriciteitssector.
Artikel -
CiSTEM²: Samenwerkingsplatform
CiSTEM² is een Engelstalig online platform waarop STEM-leerkrachten met verschillende achtergronden samen kunnen werken aan geïntegreerde STEM-projecten. Dit platform vertrekt vanuit de eindtermen en een reële uitdagingen, die …
WebsiteAndere functie