-
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (6) -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Maak een virtual reality tour
In deze missie van Skills Dojo gaan kinderen in 7 video’s, in Google Tour Creator, een virtual reality (VR) tour maken. Zo leren ze de technische werking van virtual reality en ontdekken en hoe 360 graden foto’s gemaakt worden.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Lussen en condities oefenen
Les met een oefening waarbij leerlingen condities en lussen combineren. Om dit te oefenen maken ze het spel Dinobal
Het lesmateriaal omvat:
- Lesvoorbereiding
- Opgave en oplossing van de oefening
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
iPad: Beginselen
Deze bijdrage bevat een lesvoorbereiding, een ondersteunend document en een Powerpointpresentatie om de kenmerken van iPad-gebruik aan de man te brengen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
MS Word: Basisfuncties
Wat is MS Word? Waarvoor kunnen we het gebruiken? Hoe werkt het? Deze les zorgt ervoor dat je leerlingen snel hun weg vinden in het gebruik van de basisfuncties van tekstverwerkers (ook bruikbaar voor OpenOffice Writer). Dit document kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, Ander