-
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Slim op het internet: Video's
Met deze reeks willen Ketnet en Mediawijs kinderen en jongeren handvaten aanreiken om zich op een mediawijze manier te begeven op het internet. In tien video's nemen Ketnet-wrappers Gloria Monserez en Sander Gillis de Ketnetters mee …
Artikel (4) -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Farmony: Serious game over duurzame landbouw
Farmony is een serious game die je in de huid laat kruipen van een Vlaamse land- of tuinbouwer. Run je bedrijf en ontdek hoe de Vlaamse landbouw steeds duurzamer wordt.
Het is een spelconcept om duurzaamheid concreet en in al zijn facetten aan bod …
App of software (3)Ander -
Spel van de Gouden Eeuw: Educatief spel
Het Spel van de Gouden Eeuw is een game voor tablets, smartphones en PC’s.
In het Spel ben jij een beginnende koopman in Amsterdam in 1594. Met eigen geld, met krediet van anderen en door een goede mix van risico en rendement kun je heel rijk …
App of software (5)Leerkracht -
My life as a refugee: In het hoofd van de vluchteling
Aan de hand van deze app kunnen jongeren zich verplaatsen in de rol van een vluchteling van hun leeftijd. Hiervoor selecteren ze een personage dat moet vluchten, waarbij ze telkens moeten bepalen welke keuze de vluchteling moet maken. Neemt hij …
App of software (4)Directie -
Trading Game: Simuleren van een futures-uitwisseling
Dit is een geautomatiseerd handelsspel dat in de klas met enkele laptops en een lokaal netwerk kan worden gespeeld. Het simuleert de handel en het maken van een financiële toekomst op basis van de uitkomst van een eenvoudig kaartspel.
Dit kan …
Vertaald door
App of softwareLeerkracht, Ander -
Aan de slag met de Slimste Mens
Gebruik de populariteit van het spelprogramma De Slimste Mens om met je leerlingen creatief aan de slag te gaan. Laat hen hiervoor gerichter de actualiteit volgen, dompel hen in archiefmateriaal van bv. Twitter, websites van kranten en/of YouTube. …
Artikel (15)Leerkracht -
5. Macro-economische gegevens in de lessen economie: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
De eindtermen economie stellen probleemoplossende vaardigheden en doelgericht zoeken naar informatie voorop. Leerlingen moeten zelf in staat zijn economische vraagstukken te analyseren aan de hand van concreet cijfermateriaal. Op de …ArtikelLeerkracht -
Een flyer ontwerpen: Digitale leermiddelen secundair
Deze les is tot stand gekomen naar aanleiding van de opendeurdag van de school. De leerlingen van een tweede jaar BVL wilden laten zien dat zij gedurende het schooljaar toch wel het één en het ander geleerd hadden tijdens de lessen …
ArtikelDirectie -
Bricksmith: Legobouwsels op je Mac
Met dit programma kan je virtuele Lego-creaties maken op je Mac. Je kan hiervoor gebruik maken van de meegeleverde LDraw-bibliotheek, een verzameling van voorbeelden in 3D die door verschillende gebruikers zijn aangemaakt. Je komt nooit …
App of softwareLeerkracht, Directie