-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Tijdsduur berekenen
Zoek de vier opdrachten die verstopt zitten in de tekening. Je lost een kruiswoordraadsel op rond tijdsbegrippen. In de andere oefeningen bereken je het tijdsverschil.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Blok 1 zelfstandig doorlopen: Planner - Reken Maar! 5
Met deze planner kunnen leerlingen die sterker zijn in wiskunde de leerstof van blok 1 zelfstandig doorlopen.
Op de planner vinden ze:
- de doelen van de les,
- de nieuwe leerstof,
- het materiaal dat ze nodig hebben,
- de oefeningen die ze moeten maken …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Voorrang bij kruispunten: CoSpaces Edu
Oefening in CoSpaces Edu waarbij de voorrangsregels bij een kruispunt en een kruispunt met stoplichten worden gesimuleerd via code. Leerlingen coderen nadien zelf een simulatie van het stadsverkeer in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Sinterklaas: Webquest
Sinterklaas is zijn pakjes verloren in de storm. Aan de hand van deze BookWidgets gaan de leerlingen op zoek naar de verloren pakjes. Volgende opdrachten komen aan bod:
- een puzzel;
- een memory met afbeeldingen van pakjes;
- een quiz met enkele …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Zoek de schat van de koning: Eduscape
Met deze eduscape oefen je de maal- en deeltafels. Als je de oefeningen correct oplost, krijg je tips waarmee je de schat van de koning terug kan vinden.
Interactieve oefening (106)Leerkracht -
De tijd: Begrippen
In deze oefening maak je meerdere oefeningen over de tijd.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- de dagen van de week,
- de maanden,
- de verschillende seizoenen,
- tijdsbesef - uren,
- het kloklezen tot op een minuut, zowel digitaal als analoog.
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Help professor Malus: Maal- en deeltafel van 2, 3, 4 en 5
In deze eduscape moet je professor Malus helpen om de formule voor een medicijn terug te vinden. Door oefeningen uit de maal- en deeltafels van 2, 3, 4 en 5 op te lossen, kan je de professor helpen.
Interactieve oefening (51)Leerkracht, ICT-coördinator -
Kriekentaart bakken: Stappenplan
In dit stappenplan vind je de ingrediënten en bereidingswijze van een kriekentaart.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Een nieuw huis voor de dieren van de dierentuin: Eduscape rond voltooid deelwoord, afkortingen en woorden met trema
Door oefeningen correct op te lossen krijg je tips van de directeur van de dierentuin om te weten welk dier naar welk hok moet verhuizen.
Je oefent o.a. rond volgende leerstof:
- voltooid deelwoord;
- woorden met een trema;
- afkortingen.
Met deze …
Interactieve oefening (38)Leerkracht -
Blok 6: Eduscape - De Wiskanjers 6
Je gaat op zoek naar de schat in de piramide van de farao. Om te ontsnappen moet je oefeningen oplossen en zo krijg je tips.
Via deze digitale escaperoom oefen je de leerstof uit blok 6 van de methode De Wiskanjers 6.
Volgende leerstof komt …
Interactieve oefening (25)Leerkracht