-
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Kwartetspel Tweede Wereldoorlog maken: Afbeeldingen zoeken en invoegen
Dit is een kwartetspel over de Tweede Wereldoorlog zonder afbeeldingen. Bij elk onderdeel van het kwartet staat een duidelijk omschreven opdracht.
Bron: Kennismaken : Kwartetspel door Marie-Kristine Blindeman.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (106)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stappenplan: Hoe ga je aan de slag met Scoodle Play?
Je krijgt stap voor stap instructies om in te loggen en te oefenen op Scoodle Play van Plantyn.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
3D-tekenen met Tinkercad
Een stappenplan om aan de slag te gaan met 3D-tekenen.
De leerlingen werken online met Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Eeuwenband aan de hand van QR-codes
Aan de hand van dit werkblad kunnen leerlingen zelfstandig de eeuwenband ontdekken. De QR-codes leiden de leerlingen filmpjes over historische gebeurtenissen. Zo kunnen ze de jaartallen verbinden met de juiste QR-code van de eeuwenband.
Downloadbaar lesmateriaal (147)Leerkracht -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Dag van Europa: Blue-Botkaarten
Tijdens de Dag van Europa hebben we met de leerlingen gewerkt met de Blue-Bot.
Thema Europa
- verbind het land met het bekendste eten
- verbind het land met een bekende plek of gebouw
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Uitvindingen: Kwartetkaarten - Op verkenning 3: Straffe kost
De leerlingen stellen een eigen kwartetspel samen. In het voorbeeld werd gewerkt rond het thema uitvindingen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Tekstverwerker: Gezonde voeding
De kinderen leren een tekstverwerker gebruiken :
- letterkleur veranderen (+ verschil met markeren laten ervaren);
- links uitlijnen, rechts uitlijnen en centreren;
- afbeelding leren knippen en plakken;
- afbeeldingen zoeken op het …
Downloadbaar lesmateriaal (83)Leerkracht, ICT-coördinator, …