-
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
Leren tekenen met SketchUp 3D: Presentatie
In deze Prezi-presentatie kom je meer te weten over het tekenprogramma Sketchup 3D en hoe je ermee aan de slag kan. Komt onder andere aan bod:
- wat is SketchUp;
- wat is 3D-tekenen;
- inleiding SketchUp;
- menubalk;
- oefenen;
- leren tekenen met SketchUp.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Hoofdletters schrijven - ik pen! 2
Met deze werkblaadjes oefenen leerlingen het schrijven van de hoofdletters. Boven elk schrijflijntje staat in stapjes visueel voorgesteld hoe de hoofdletter geschreven moet worden.
De werkblaadjes zijn gemaakt via een webapplicatie ontwikkeld door …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Andere functie -
Videogames als spelvorm in de les lichamelijke opvoeding
In deze handleiding vind je videogames die omgevormd zijn tot spelvormen voor de les lichamelijke opvoeding.
Er zijn spelvormen te vinden bij volgende games:
- uithoudingsvermogen trainen via Mario Kart;
- Minecraft in de vorm van een tikspel; …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Student (niet lerarenopleiding) -
Aapje: Kralenplank
Aan de hand van deze sjablonen kunnen leerlingen het aapje Semsom maken op de kralenplank.
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Paaseieren met opdrachten: Zoektocht
Leerlingen zoeken de verstopte paaseieren. Als leerlingen een paasei gevonden hebben, voeren ze de bijhorende opdracht uit.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Andere functie -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Naspelen van het internet: Computationeel denken
Je leerlingen leren hoe het internetwerk door middel van dit spel.
Ze leren de begrippen servers, URL-adressen, webadressen, IP's, DNS,... kennen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Estafette programmeren: Unplugged programmeren
We bouwen verder op de vaardigheden uit programmeren op ruitjespapier. De nadruk ligt nu op het belang van volgorde en het proces van debuggen om programma's tot een goed einde te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Abstractie: Computationeel denken
In deze les worden de dagelijkse routines van de leerlingen besproken. Met behulp van een denkspel leert de klas over de effectiviteit van abstractie tijdens het programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Voorwaardelijke instructies met kaarten: Unplugged programmeren
Na het introduceren van conditionals, if-statements en lussen, kan de hele klas samen of in groepjes aan de slag met deze speelkaartenopdracht. Dat doen ze met behulp van een vooraf geschreven programma in een neppe computertaal of gewoon in …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw