-
Carnaval: Bee-Bottegels
Kaarten voor de transparante Bee-Botmat in het thema carnaval.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
3D-tekenen met Tinkercad
Een stappenplan om aan de slag te gaan met 3D-tekenen.
De leerlingen werken online met Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Stappenplan en correctiesleutel bij Blockly Games
Op de website Blockly Games leer je stap voor stap programmeren.
In dit leermiddel vind je een stappenplan en correctiesleutels bij de spelletjes :
- doolhof,
- vogel,
- schildpad,
- film.
- muziek.
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Uitvindingen: Kwartetkaarten - Op verkenning 3: Straffe kost
De leerlingen stellen een eigen kwartetspel samen. In het voorbeeld werd gewerkt rond het thema uitvindingen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
3D-printer in de klas: Lessuggesties
Aanzet tot het gebruik van een 3D-printer op school. Er worden enkele ideeën aangereikt voor vier verschillende thema's: Halloween, Valentijn, Kerstmis, Pasen, zomer
Bron afbeeldingen: eigen creatie binnen Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Intro programmeren: Les 1 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk.
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie; …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Digitaal leren in de basisschool: Taccle2
Met dit boek kan je meteen aan de slag om ICT op een geïntegreerde manier in je klaspraktijk te gebruiken.
Dit boek wil aandacht schenken aan de specifieke noden van leerkrachten die op zoek zijn naar praktische ideeën over hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Ander